Lääkärit ja hoitaja katsovat kansiota.

Hospitalistin identiteetti rakentuu työyhteisön yhteisenä prosessina

Tuore julkaisu Scandinavian Journal of Public Administration -lehdessä havainnollistaa, että uuden lääketieteellisen identiteetin rakentuminen vanhojen rinnalle on mahdollista. Monitieteinen tutkimusryhmä tutki prosessia, jossa suomalaisen sairaalan gastrokirurgisen yksikön johto päätti kokeilla esimerkiksi Yhdysvalloissa paljon käytettyä lääketieteellistä tehtävää nimeltään hospitalisti omalla osastollaan organisaatiouudistuksen yhteydessä.

– Tutkimus osoittaa, että läpinäkyvä ja avoin dialogi eri toimijoiden kesken mahdollistaa uuden lääketieteellisen identiteetin kehittämisen ja rakentamisen toimijoiden yhteisenä prosessina, yliopistonlehtori Nina Lunkka Itä-Suomen yliopistosta toteaa.

Hospitalisti on erikoislääkäri, joka vastaa potilaan kokonaishoidosta sairaalassa ja turvaa myös hoidon jatkuvuutta. Hospitalistien avulla pyritään parantamaan hoidon laatua ja potilaslähtöisyyttä osastolla. Tutkimuksen ytimessä ei ollut niinkään hopitalistin rooli ja tehtävät, vaan uuden lääketieteellisen identiteetin rakentuminen muiden ammatti-identiteettien, kuten kirurgien ja hoitajien rinnalle.

Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui laajasta videomateriaalista ja toimijoiden omista reflektiivisistä päiväkirjamerkinnöistä. Tutkimuksen mukaan osaston henkilöstö käytti kolmea strategiaa kehittäessään yhdessä uutta lääketieteellistä identiteettiä muutosprosessin aikana. Niitä olivat identiteetin hahmottaminen, identiteetin reflektointi ja identiteetin legitimointi. Uuden lääketieteellisen identiteetin hahmottamisen vaiheessa osaston henkilöstö jakoi kokemuksiaan. Reflektointivaiheessa uutta identiteettiä kehitettiin ja rakennettiin aktiivisesti yhdessä jatkuvan toiston (iteraatio) avulla. Legitimointivaiheessa keskityttiin yhdessä luodun identiteetin oikeuttamiseen ja sen olemassaolon vakauttamiseen muiden lääketieteellisten identiteettien rinnalla.

Uuden identiteetin rakentaminen oli aikaa vievä ja haasteellinen prosessi, joka herätti paljon kysymyksiä niin hospitalistille itselleen kuin hänen kollegoilleen.

Tutkimukseen osallistui tutkijoita Itä-Suomen, Oulun ja Lapin yliopistoista sekä Oulun yliopistosairaalasta.

Yliopistonlehtori Nina Lunkka, puh. 050 534 4557, nina.lunkka(at)uef.fi

KTT Noora Jansson, puh. 0407532917, noora.jansson(at)oamk.fi

Tutkimusartikkeli:

Noora Jansson, Nina Lunkka, Marjo Suhonen, Merja Meriläinen, Heikki Wiik. Developing a New Medical Identity Through Institutional Work: A Hospitalist in a Finnish University Hospital. Scandinavian Journal of Public Administration. Vol. 27 No. 3 (2923) https://doi.org/10.58235/sjpa.v27i3.14158