Tekstitarroja lasiseinässä.

Hilkka Soininen, Johanna Kuusisto ja Miia Kivipelto maailman tuhannen parhaan tiedenaisen joukossa

Emeritaprofessori Hilkka Soininen, professori Johanna Kuusisto ja professori Miia Kivipelto Itä-Suomen yliopistosta ja Kuopion yliopistollisesta sairaalasta sijoittuivat tuoreessa vertailussa maailman tuhannen parhaan tiedenaisen joukkoon. Tuhannen parhaan joukossa oli kaikkiaan 11 suomalaista.

Research.com -palvelun julkaisema vertailu perustuu tutkijan julkaisujen lukumäärään ja julkaisujen saamien viittausten määrään.

Hilkka Soininen on työskennellyt muun muassa neurologian professorina Itä-Suomen yliopistossa ja ylilääkärinä Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Hän on kansainvälisesti tunnustettu muistisairauksien ja etenkin Alzheimerin taudin tutkija.

Johanna Kuusisto toimii sisätautien professorina Itä-Suomen yliopistossa ja ylilääkärinä Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Kuusisto on tutkinut suomalaisia sydänlihassairauksia jo kahden vuosikymmenen ajan. Hänen johtamansa valtakunnallinen FinHCM-tutkimus on valottanut paksuntavan sydänlihassairauden geneettistä taustaa, taudinkuvaa ja ennustetta suomalaisilla potilailla.

Miia Kivipelto toimii neurogeriatrian professorina Itä-Suomen yliopistossa ja Karoliinisessa instituutissa. Kivipelto on kansainvälisesti tunnettu ja arvostettu muistisairauksien tutkija, jolla on takanaan mittava tutkimustyö sekä useita kansainvälisiä julkaisuja ja palkintoja. Kivipelto johtaa muun muassa THL:n koordinoimaa FINGER-tutkimushanketta, joka on saavuttanut merkittäviä tuloksia muistisairauksien ehkäisemiseksi.

Best Female Scientists in the World 2023 Ranking

Best Female Scientists in Finland 2023 Ranking