Monivärisiä kaarevia viivoja.

Helsingin Oodissa pohditaan mieheyden näkökulmaa ekologiseen kriisiin, mielenterveyteen, hoivaan, etnisyyteen ja läheissuhteisiin

Miten ajankohtaiset kysymykset ekologisesta kriisistä, mielenterveydestä, hoivasta, etnisyydestä ja läheissuhteista näkyvät mieheyttä koskevassa tutkimuksessa? Entä mitä mieheyden näkökulma mahdollistaa ja paljastaa aiheiden tutkimuksessa? Itä-Suomen yliopiston EXMEN-hanke ja Suomen miestutkimuksen seura järjestävät miesten viikon tutkimusseminaarin Helsingin keskuskirjasto Oodissa 10. marraskuuta.

Rajanylitykset, liikahdukset, töytäisyt -tutkimusseminaari tuo yhteen tutkijoita, joiden erityiskiinnostuksen kohteina ovat kysymykset sukupuolesta, mieheydestä ja maskuliinisuuksista ja näihin liittyvistä eroista esimerkiksi rodullistamisen, iän ja seksuaalisuuden suhteen.

Kysymykset miesten asemasta, roolista ja mieheyden muutoksesta ovat yhä ajankohtaisempia. Akateemisessa tutkimuksessa mieheyttä ja maskuliinisuutta on tutkittu etenkin kriittisen miestutkimuksen lähtökohdista. Kriittinen miestutkimus ammentaa sukupuolentutkimuksen käsitteistöstä sekä teorioista ja analysoi sukupuoleen liittyviä valta-asemia miesten, mieheyden ja maskuliinisuuden näkökulmista.

Seminaarissa kuullaan kolme asiantuntijapuheenvuoroa ja näiden päätteeksi asiantuntijoiden välinen paneelikeskustelu. Yliopistonlehtori Marja Peltola Tampereen yliopistosta puhuu aiheesta Pojat, maskuliinisuudet ja ristiriidat. Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija Inka Tähkän teemana on mielenterveys ja mieheys.  Väitöskirjatutkija Riku Löf Helsingin yliopistosta puolestaan tarkastelee ekologisia mieheyksiä ja sukupuolta ympäristöliikkeissä. Tilaisuuden päättää Itä-Suomen yliopiston tutkijatohtorin Henri Hyvösen kipparoima paneelikeskustelu.

Seminaarin järjestävät yhdessä Suomen miestutkimuksen seura ja Koneen säätiön rahoittama tutkimushanke Hybridimieheys elämystaloudessa - resurssit ja kyvykkyydet sosiomateriaalisena yhteenliittymänä lifestyle-vaikuttajatyössä.

Rajanylitykset, liikahdukset, töytäisyt – miesten viikon tutkimusseminaari

pe 10.11. klo 13–15.30, Helsingin keskuskirjasto Oodi, Kuutio

Tilaisuuden ohjelma on verkossa osoitteessa https://www.uef.fi/fi/tapahtuma/rajanylitykset-liikahdukset-toytaisyt-miesten-viikon-tutkimusseminaari

Yliopistonlehtori Helena Hirvonen, puh. 050 306 4127, helena.m.hirvonen(at)uef.fi