Yleiskuvaa toimistolta.

Hannu Mustakallio laati tutkielman eläkkeellä olevasta John Vikströmistä

Emeritusarkkipiispa John Vikström täytti lokakuun alussa 90 vuotta. Kirkkohistorian emeritusprofessori Hannu Mustakallio julkaisi silloin Vikströmille omistetun artikkelikokonaisuuden. Siihen kuului Joensuussa vuonna 2007 valmistunut Kansallisbiografia-artikkeli, jossa Mustakallio selvitti Vikströmin taustan, opinnot sekä toiminnan pappina ja piispana, ensin Porvoon hiippakunnassa ja sitten arkkipiispana (1970–1998).

Tuoreessa tutkielmassaan, joka on edelleen valmistunut Joensuussa, Mustakallio käsittelee sitä, miten Vikström siirtyi eläkkeelle eli emeritukseksi, millaisia tavoitteita hän asetti itselleen ja miten hän on niitä toteuttanut.

Artikkelikokonaisuus on julkaistu kaikille avoimena sähköisenä artikkelina Vartija-lehdessä. Sama lehti julkaisi myös e-kirjana Mustakallion ja Helsingin yliopiston dosentin Mikko Ketolan laatiman Vikströmin bibliografian eli luettelon hänen teoksistaan, kirjoituksistaan, julkaistuista puheistaan ja haastatteluistaan vuosina 1953–2021. Esipuheen lisäksi bibliografia käsittää pelkkiä otsikoita, mutta sisältää lähes 125 sivua.

Bibliografiatyön Mustakallio ja Ketola aloittivat jo yli 30 vuotta sitten, jolloin molemmat olivat Helsingin yliopiston palveluksessa.  Ensimmäinen bibliografia julkaistiin arkkipiispa Vikströmin 60-vuotiskirjassa syksyllä 1991. Sittemmin bibliografia sai täydennystä Vikströmin jäädessä eläkkeelle 1998 ja emerituskauden alkupuolella 2003.
Nyt tutkijat ovat ulottaneet bibliografian loppukesään 2021 saakka. Samalla he ovat täydentäneet ja tarkistaneet aiemman luettelon. Bibliografiasta näkyy muun muassa, että Vikström on ollut suosittu haastateltava eri lehdissä sekä arkkipiispana että emeritusvuosina.

Koko bibliografia perustuu aineistoon, jonka Mustakallio luovuttaa jäljennöksinä Kansallisarkiston Joensuun toimipaikkaan. Kaikille avoin aineisto on tarkoitettu palvelemaan nykyajan kirkkohistorian tutkimusta.

Emeritusarkkipiispa julkaisi syntymäpäivänsä alla sekä suomen- että ruotsinkielisen eläkeaikana syntyneiden puheiden ja kirjoitusten kokoelman. Edellisen kirjan otsikkona on Uskon lähteillä ja rakkauden teillä, Emerituksen pohdintoja 2000-luvun haasteista (Väyläkirjat Oy). Kirjan toimitti professori Mustakallio.

Eläkkeellä ollessaan Vikström on halunnut syventyä kysymyksiin, jotka liittyvät kristilliseen uskoon, sen raamatullisiin perusteisiin sekä sen ja nykyajan yhteiskunnan yhtymäkohtiin. Vikströmiä on kiinnostanut kolme konkreettista aihealuetta: usko ja epäilys, sairaus ja vanheneminen sekä yhteiskunta ja moraali. Hän on todennut, että hän monien ikäistensä tavoin haluaisi elää kauan tulematta vanhaksi.

Vikström vaikutti arkkipiispana 1990-luvulla siihen, että läntinen teologikoulutus alkoi Joensuun yliopistossa. Emeritusarkkipiispa on lisäksi esiintynyt kolme kertaa Karjalan teologisen seuran järjestämässä symposiumissa, viimeksi lääketieteilijöiden ja teologien yhteisessä Kuolema-symposiumissa helmikuussa 2016. Hänen silloin pitämänsä puhe ”Kun kuolema seisoo ovella” sisältyy nyt julkistettuun uuteen suomenkieliseen kirjaan.

Hannu Mustakallio, hannu.mustakallio(at)uef.fi

Avainsanat