Valoa

Fotoniikan koulutuksen kansainvälisyyttä vahvistetaan uusien maisteriohjelmien ja opiskelijavaihtojen avulla

Fotoniikan instituutti kokoaa yhteen Itä-Suomen yliopiston fotoniikan tutkimuksen. Verkostoon kuuluvat fysiikan ja matematiikan laitos ja tietojenkäsittelytieteen laitos tarjoavat koulutusta nyt jo kolmessa, osittain yhteisessä Erasmus Mundus -maisteriohjelmassa.

Hakuaika maisteriohjelmiin on parhaillaan käynnissä. Koulutusohjelmien myötä kansainvälisten opiskelijoiden määrä laitoksilla kasvaa ensi vuonna merkittävästi.

—Kumppaniyliopistomme ovat johtavia fotoniikan ja laskennallisen kuvantamisen aloilla, sanovat laitosten johtajat Jyrki Saarinen ja Markku Hauta-Kasari.

—Kansainvälisten maisteriohjelmien suosio kasvaa vuosi vuodelta, kun opiskelijat ovat halukkaita keräämään kokemusta ja osaamista eri maista ja kulttuureista. Ohjelmiimme hakevat opiskelijat ovat tasokkaita ja motivoituneita. Alojemme työmarkkinat vetävät hyvin työntekijöitä – siksi haluammekin panostaa tulevaisuudessa niin kotimaisten, kuin ulkomaistenkin opiskelijoiden koulutukseen.

Vuonna 2014 alkanut Erasmus+ -yhteisohjelma COSI (Computational Colour and Spectral Imaging) sai viime kesänä jatkorahoituksen, ja koulutus jatkuu entiseen tapaan. Konsortioon kuuluu neljä eurooppalaista yliopistoa, Norwegian University of Science and Technology, University Jean Monnet, University of Granada ja Itä-Suomen yliopisto.

—Koulutusohjelmasta ja sitä edeltäneestä CIMET-ohjelmasta (2008-2013) on tähän mennessä valmistunut 150 maisteria. He ovat työllistyneet alan yrityksiin ja tutkimuskeskuksiin, sekä monet ovat jatkaneet tohtori-opintoihin yliopistossa, Hauta-Kasari toteaa.

Japanin kanssa ensimmäistä kertaa yhteistyössä toteutettavan, Erasmus Mundus -rahoitteisen IMLEX (Master of Science in Imaging and Light in Extended Reality) -maisteriohjelman ensimmäinen opiskelijahaku on myös alkanut. Neljän yliopiston muodostamaan konsortioon kuuluvat ohjelmaa koordinoiva Itä-Suomen yliopisto, sekä Toyohashi University of Technology Japanista, Université Jean Monnet Saint-Etienne Ranskasta ja KU Leuven Belgiasta.

Myös uusin Erasmus Mundus -rahoitteinen PSRS -maisteriohjelma (Photonics for Security, Reliability and Safety) sai rahoituksen tänä syksynä. Koulutusohjelmaa koordinoi Université Jean Monnet (UJM) Ranskasta, ja konsortioon kuuluvat Itä-Suomen yliopiston lisäksi Politecnico di Torino (Polito) Italiasta ja Universite Paris XII Val De Marne (UPEC) Ranskasta.

Ensimmäisen kahden vuoden aikana opiskelijat vaihtavat yliopistoa joka lukukauden jälkeen. Lopuksi pro gradu -työn voi tehdä yliopistoissa tai yrityksissä.

Tohtorien kaksoistutkintoja, opiskelija- ja tutkijavaihtomahdollisuuksia

Kaksoistutkinnot ja lyhyemmät opiskelija- tai tutkijavaihdot ovat myös hyvä tapa hankkia kansainvälistä osaamista ja verkostoja työelämää varten.

Maisterikoulutuksessa fotoniikalla on kaksoistutkinto Pietarin ITMO-yliopiston kanssa ja tietojenkäsittelytieteellä Toyohashi University of Technologyn kanssa. Koulutuksiin kuuluu vahva yhteistyö yritysten kanssa, ja muun muassa kolme Japanissa opiskelevaa Itä-Suomen yliopiston opiskelijaa on ollut harjoittelussa Hondalla, Olympuksella ja NHK:lla.

Yksi uusimmista Double Doctoral Degree -sopimuksista on solmittu tänä syksynä Beijing Institute of Technologyn kanssa.

— Jo aiemmin aloittamamme tiivis tutkimusyhteistyö jatkuu nyt virallisemmin tohtorikoulutuksessa, Saarinen sanoo.

Tänä syksynä on solmittu myös uusi Erasmus+ -ohjelmaan kuuluva opiskelija- ja tutkijavaihtosopimus vuosiksi 2019-2021 Friedrich-Schiller Universität Jenan kanssa. Se on yksi maailman johtavia ja perinteikkäimpiä fotoniikan yliopistoja (perustettu 1558), josta ovat saaneet alkunsa muun muassa Zeiss, Schott ja Jenoptik tiedemiesten Carl Zeissin, Karl Abben ja Otto Schottin toimesta.

Vaihtosopimus liittyy Joensuun Fotoniikan Koulutuspolku (JFK) -hankkeeseen, jonka päätavoitteena on rakentaa fotoniikan koulutuspolku toiselta asteelta aina tohtorikoulutukseen saakka. Hankkeessa ovat mukana Itä-Suomen yliopisto, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria, Karelia- ammattikorkeakoulu ja Joensuun Tiedepuisto.

—Tämä sopimus on myös tärkeä osa valtakunnallista fotoniikan PREIN-lippulaivaohjelmaa, johon kuuluvat Itä-Suomen yliopiston lisäksi Tampereen yliopisto, Aalto-yliopisto ja VTT. Fotoniikan koulutus ja tutkimus lujittavat kansainvälistä yhteistyötä alan johtavien yliopistojen kanssa, Saarinen toteaa.

Fysiikan ja matematiikan laitoksen johtaja, professori Jyrki Saarinen, p. 050 595 4348, jyrki.saarinen (a) uef.fi

Tietojenkäsittelytieteen laitoksen johtaja, professori Markku Hauta-Kasari, p. 050 405 6231, markku.hauta-kasari (a) uef.fi

Maisteri- ja tohtoriohjelmat http://www.uef.fi/en/web/photonics/education

JFK-hanke https://www.uef.fi/web/fysmat/joensuun-fotoniikan-koulutuspolku-hanke