Valoa

Joensuussa kypsytellään ainutlaatuista fotoniikan koulutuskokonaisuutta

Joensuun Tiedepuiston tiedote
26.6.2018

Joensuuhun kaavaillaan fotoniikan koulutusta toiselta asteelta aina tohtoriopintoihin saakka. Koulutuskokonaisuuden tarkoituksena on palvella suomalaisia ja ulkomaalaisia yrityksiä sekä tukea koulutusvientiä ja teollisuutta. Toiminnan muina tavoitteina on lisätä alueen houkuttelevuutta, luoda uusia verkostoja, jakaa tietoa sekä kehittää kansallista ja kansainvälistä Photonics Finland yhteistyötä.

Tällä hetkellä fotoniikka-alan opetuksen ja koulutuksen kehittäminen ovat yksi tärkeimmistä kehittämiskohteista Euroopassa. Globaalisti fotoniikkatoimialan vuosittainen kasvu on seitsemän prosenttia, mutta vastaavasti Suomessa ala kasvaa 20 prosenttia vuosittain. Kasvun haasteena ovat osaavan ja koulutetun työvoiman saanti Suomeen sekä Joensuuhun koskien kaikkia koulutustasoja aina yliopistollisesta jatkokoulutuksesta ammatilliseen koulutukseen saakka. Yritysten on myös haasteellista löytää sopivia tuotannon työntekijöitä, koska työskentely tapahtuu puhdastiloissa ja vaatii komponenttien sekä tuotteiden käsittelyn tuntemusta.

Koulutuspilotoinnit ovat osa Joensuun Tiedepuiston koordinoimaa Joensuun fotoniikan koulutuspolku -projektia ja ne toteutetaan yhdessä Riveria-ammattikoulun, Karelia ammattikorkeakoulun sekä UEF:in kanssa. Erityisesti UEF:in rooli kansainvälisen fotoniikan koulutuksen kehittäjänä ja uusien kv-verkostojen luomisessa on merkittävä. Projektin aikana pilotoidaan fotoniikan eri asteiden koulutuskokonaisuuksia yhdessä siihen integroituvien yritysten kanssa sekä tunnistetaan koulutustarpeiden vaatimukset eri koulutusorganisaatioille.

Projekti edistää Joensuun ja Suomen kansainvälisesti vahvaa osaamiskeskittymää fotoniikassa. Toiminnan myötä alueelle on mahdollista synnyttää Euroopan mittakaavassa merkittävä koulutuskokonaisuus, jossa fotoniikan moniasteisella koulutuksella on tärkeä rooli houkuteltaessa ulkomaisia yrityksiä sijoittumaan ja investoimaan Suomeen sekä Joensuuhun. Hanke kestää 31.5.2020 saakka.

Juha Purmonen, kehityspäällikkö, Joensuun Tiedepuisto Oy, p. 050 354 3832, juha.purmonen (a) tiedepuisto.fi

Fotoniikka on valon tuottamiseen, käsittelyyn ja tarkkailuun perustuva modernin optiikan alue. Esimerkiksi virtuaalitodellisuuden ja spektrikuvantamisen sovellukset perustuvat fotoniikan innovaatioihin. Lukuisten sovellusalueidensa ja erittäin suurten kasvuodotustensa vuoksi fotoniikka on nostettu yhdeksi EU:n avainteknologioista. Suomen suurin fotoniikan yliopistoyksikkö ja yritysekosysteemi sijaitsee maailmanluokan fotoniikkakeskukseksi nousseessa Joensuussa. Lisätietoa: www.tiedepuisto.fi.