Farmaseutti apteekissa

Farmaseutin tutkintoon avoimen väylän kautta

Itä-Suomen yliopisto avaa uuden väylän, joka mahdollistaa avoimen yliopiston opintoja suorittaneille pääsyn farmasian tutkinto-opiskelijaksi. Suomessa ainutlaatuinen väylä kasvattaa jo ennestään laajaa avoimen väylän valikoimaa.

Avautuvan väylän kautta avoimen yliopiston farmasian ja ihmisen biologian opintoja suorittanut voi hakeutua Itä-Suomen yliopiston tutkinto-opiskelijaksi ja jatkaa opintoja farmaseutin tutkintoon saakka. Väylä on ainoa suomenkielisenä toteutettu koko maassa, ja sen avulla pyritään vastaamaan alalla vallitsevaan osaajapulaan.

– Erityisesti apteekeissa ja sairaala-apteekeissa on tällä hetkellä todellinen puute osaavista työntekijöistä. Fimea on viime aikoina myöntänyt useita lupia uusien apteekkien perustamiseen, joten työvoiman osalta tarve vain kasvaa tulevaisuudessa, kertoo Itä-Suomen yliopiston farmasian laitoksen johtaja, professori Jarkko Ketolainen.

Myös sairaalat rekrytoivat lisää farmasian ammattilaisia muun muassa osastofarmasiaan ja uusien tietojärjestelmien edellyttämiin tehtäviin. Uusien työpaikkojen lisäksi osaajapula johtuu osittain myös alan ikärakenteesta.

– Suuret ikäluokat eläköityvät ja osaajia häviää alalta myös sitä kautta. Nykyisillä sisäänotoilla valmistuvien farmaseuttien määrä ei riitä kattamaan edes tämänhetkistä työntekijätarvetta, Ketolainen sanoo.

Ensimmäinen haku väylälle on keväällä 2022. Sitä ennen, jo tulevana syksynä, käynnistyvät uudelleen tauolla olleet Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston farmasian perusopinnot, jotka ovat edellytyksenä valinnalle. Farmasian perusopintojen (25 op) lisäksi hakijalla tulee olla suoritettuna myös avoimen yliopiston ihmisen biologian opintoja 16 opintopisteen verran. Arvosanaedellytyksenä on suoritus hyvin tiedoin. Väylähaun kautta valitaan vuosittain kymmenen opiskelijaa.

– Uskon, että väylän kautta saamme mukaan alasta aidosti kiinnostuneita ja motivoituneita opiskelijoita. Tämä on erinomainen mahdollisuus päästä farmasian yliopisto-opintoihin myös niille, jotka eivät ole ylioppilaita. Opintoja voi farmaseutin tutkinnon jälkeen jatkaa proviisoriksi tai vaikka farmasian tohtoriksi asti, kertoo yliopistonlehtori Krista Laine Itä-Suomen yliopiston farmasian laitokselta. – Farmasian perusopinnot tarjoavat myös alan vaihtoa harkitseville mahdollisuuden tutustua alaan ja opintoihin.

Avoimen yliopiston farmasian perusopinnot ovat verkko-opintoja, joten opiskelu on mahdollista kaikkialta Suomesta. Varsinaiset tutkinto-opinnot toteutetaan Kuopion kampuksella lähiopetuksena.

Farmaseutin väylän infotilaisuus järjestetään webinaarina tiistaina 1.9. klo 17–18.30.  Tilaisuus on avoin sekä jo avoimen yliopiston farmasian perusopintoihin ilmoittautuneille että opintoja vasta harkitseville.

– Infotilaisuudessa kerromme tarkemmin opintojen sisällöstä sekä käytössä olevista työkaluista ja oppimisympäristöstä. Meillä on tilaisuuden ajan avoinna myös chat-palvelu, jonka kautta voi kysyä opintoihin liittyvistä asioista, kertoo Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston suunnittelija Riitta Sutinen.

• suunnittelija Riitta Sutinen, Itä-Suomen yliopiston avoin yliopisto, riitta.sutinen@uef.fi, puh. 029 4457100
  • yliopistonlehtori Krista Laine, Itä-Suomen yliopisto, krista.laine@uef.fi, puh. 029 4454334

Osallistumislinkki (Zoom) infotilaisuuteen: https://uef.zoom.us/j/67064136952

Tilaisuuden tallenne on katsottavissa jälkikäteen opintojen Moodle-oppimisympäristössä.

Lue lisää Itä-Suomen yliopiston avoimen väylästä: https://www3.uef.fi/web/aducate/vayla