Eurooppalaiset yliopistojärjestöt: panostukset tutkimukseen, innovaatiotoimintaan ja koulutukseen tuplattava

Eurooppalaiset yliopistojärjestöt vaativat tutkimukseen, innovaatiotoimintaan ja koulutukseen tehtävien investointien tuplaamista Euroopan kilpailukyvyn ja kestävyyden edistämiseksi.

Usean eurooppalaisen yliopistojärjestön allekirjoittamassa Euroopan komissiolle, Euroopan parlamentille ja Euroopan neuvostolle osoitetussa lausunnossa todetaan, että EU:n 9. tutkimuksen ja innovaatioiden puiteohjelman budjetin tuplaaminen loisi arviolta 650 000 työpaikkaa vuoteen 2040 mennessä ja lisäisi bruttokansantuotetta noin 0,46 % samalla aikavälillä.

Itä-Suomen yliopisto on jäsenenä kolmessa lausunnon allekirjoittaneessa järjestössä, nuorten tutkimusyliopistojen Young European Research Universities -verkostossa, European University Association -yliopistojärjestössä sekä European Association of Research Managers and Administrators -järjestössä.

Lausunto (englanniksi)