UEF liput lipputangoissa

Euratomin perustamissopimus on kestänyt hyvin aikaa

Euroopan atomienergiayhteisön Euratomin perustamissopimus hyväksyttiin yli 60 vuotta sitten. Vaikka Euroopan talousyhteisö on kehittynyt vuosikymmenien aikana Euroopan unioniksi ja itsenäiseksi oikeushenkilöksi, Euratom-yhteisöä ja Euratomin perustamissopimukseen sisältyvää aineellista oikeutta ei ole koskaan muutettu. LL.M. Rasa Engstedtin Itä-Suomen ylipistossa tarkastettava väitöstutkimus osoittaa, että Euratom-yhteisö ja sen sisältämät toimivaltuudet ovat kestäneet aikaa. Ne ovat kehittyneet ja sopeutuneet muuttuviin olosuhteisiin ja ydinenergian muuttuvaan rooliin Euroopan energiapolitiikassa.

Aineellisen oikeuden jähmettyminen on Euratom-sopimuksen keskeinen oikeudellinen piirre. Euratom-sopimuksen mahdollisesti vanhentuneesta sisällöstä on käyty toistuvasti oikeudellisia keskusteluja. Siksi on ollut tarpeen tutkia systemaattisesti Euratom-sopimuksen sisältöä ja siinä luotuja toimivaltuuksia. Engstedtin väitöstutkimus tarjoaakin systemaattisen lähestymistavan, kun tutkitaan ja arvioidaan Euratom-sopimuksen pysähtymisen vaikutuksia Euratom-yhteisön toimivaltaan.

LL.M. Rasa Engstedtin Eurooppa-oikeuden alaan kuuluva väitöskirja ”Euratom – the Treaty and the Competences of the Community” tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa. Vastaväittäjänä toimii professori Raphael Heffron Dundeen yliopistosta sekä kustoksena professori Kim Talus Itä-Suomen yliopistosta.

Väittelijän painolaatuinen valokuva on osoitteessa https://mediabank.uef.fi/A/UEF+Media+Bank/35922?encoding=UTF-8