Lapasia narulla

Esineet liikkeessä – Kadonnut kinnas -hanke kerää tarinoita muuttajille merkityksellisistä esineistä

Itä-Suomen yliopiston Karjalan tutkimuslaitoksen Kadonnut kinnas -hanke etsii osallistujia tutkimukseen, jossa selvitetään ihmisten liikkumisen ja rajojen kokemuksia sekä uusia naapuruuksia. Tutkimukseen kutsutaan mukaan erityisesti itäisessä Suomessa asuvia ja sinne tai sieltä muuttaneita sekä erilaisia rajoja ylittäneitä ihmisiä. Tutkimuksessa kerätään tietoa ihmisille merkityksellisistä esineistä, jotka ovat kulkeneet mukana erilaisilla matkoilla.

Kun muutamme toiseen maahan tai uudelle paikkakunnalle, palaamme kotiseudulle tai matkustamme eri paikkoihin, mukanamme kulkee usein jokin itsellemme tärkeä symbolinen tai arkipäivän esine, tarvike tai tuote. Se voi liittyä myös muihin elämänkulun ja identiteetin muutoksiin ja niihin kytkeytyviin erilaisten rajojen, kuten maantieteellisten, kulttuuristen tai muiden ihmiselle merkityksellisten rajojen ylityksiin.

Tutkimukseen voi osallistua kirjoittamalla oman tekstin, vastaamalla kyselyyn tai ilmoittautumalla haastateltavaksi. Vastaukseen voi liittää myös muutaman valokuvan, piirustuksen tai muun kuvallisen esityksen kuten sarjakuvan, joita ei ole julkaistu eikä lähetetty aiemmin arkistoon. Tutkimukseen voivat osallistua kaikki 15 vuotta täyttäneet. Omat tekstit lähetetään 31.12.2018 mennessä osoitteeseen kinnas(at)uef.fi tai osoitteeseen Karjalan tutkimuslaitos, Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus, PL 111, 80101 Joensuu. Kuoreen tunnus "Esineet rajoilla". Haastateltavaksi voi ilmoittautua 31.12.2018 mennessä sähköpostitse osoitteeseen kinnas(at)uef.fi tai puhelimitse numeroon 041 7170 837 (ma-ke klo 10-15), tai hankkeen verkkosivuilla: www.uef.fi/kadonnut-kinnas. Siellä voi myös vastata kyselyyn 31.3.2019 mennessä ja lähettää kuvia.

Kerättyä aineistoa voidaan käyttää Kadonnut kinnas -hankkeen tutkimuksissa, hankkeen julkaisuissa, taiteellisessa työskentelyssä ja näyttelyissä. Hankkeen päätyttyä aineisto joko arkistoidaan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistoon myöhempää tutkimuskäyttöä varten tai tuhotaan tutkimukseen osallistuvan valinnan mukaisesti.

Lisätietoja: hankkeen tutkijat, p. 041 7170 837 (soittoaika ma-ke klo 9-15), kinnas(at)uef.fi

Hankkeen verkkosivut http://www.uef.fi/web/kadonnut-kinnas