Esa Niemi

Esa Niemi Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston koulutusjohtajaksi

Kasvatustieteen maisteri, eMBA Esa Niemi on valittu Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston uudeksi koulutusjohtajaksi. Niemi aloittaa tehtävässään 9.8.2021.

• Kuva Oulun yliopisto / Mikko Törmänen

Koulutusjohtajana Niemi vastaa avoimen yliopiston toiminnan kehittämisestä yhteistyössä yliopiston tiedekuntien kanssa. Niemi on osa Itä-Suomen yliopiston Jatkuvan oppimisen keskuksen henkilöstöä ja liittyy mukaan keskuksen johtoryhmään.

Niemen valintaan vaikutti hänen laaja yliopistokentän sekä erityisesti avoimen yliopiston ja täydennyskoulutustoiminnan tuntemus. Hänellä on kokemusta avoimen yliopiston johtamisesta sekä vahvaa strategista osaamista.

Hakemuksia koulutusjohtajan tehtävään saapui kaikkiaan 47.

– Runsas ja monipuolinen hakijamäärä yllätti positiivisesti. Otan tämän osoituksena niin tehtävän kuin toimintaympäristön kiinnostavuudesta. Hyvien hakijoiden joukosta Niemi nousi esiin monipuolisella, laajalla ja näkemyksellisellä jatkuvan oppimisen kokemuksellaan. Hänen aiempi työhistoriansa antaa erinomaiset eväät ottaa uusi tehtävä haltuun nopeasti, sanoo Itä-Suomen yliopiston Jatkuvan oppimisen keskuksen johtaja Tero Karjalainen.

Niemi siirtyy koulutusjohtajaksi Oulun yliopistosta, Head of Global Education -tehtävästä, jossa hänen vastuullaan on koulutusvientitoiminnan kehittäminen ja johtaminen. Hän näkee tulevan työnsä innostavana jatkona pitkään kokemukseensa Oulun yliopiston täydennyskoulutuksen ja avoimen yliopiston kehittämis- ja johtotehtävissä.

– Itä-Suomen yliopisto on ennakkoluulottomasti nostanut jatkuvan oppimisen yhdeksi painopisteeksi ja on lähtenyt kehittämään jatkuvan oppimisen palveluita entistäkin kattavimmiksi. On loistava mahdollisuus päästä mukaan tähän kehitystyöhön Suomen monialaisimmassa avoimessa yliopistossa, Esa Niemi sanoo.

Esa Niemi aloittaa Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston koulutusjohtajan tehtävässä 9.8.2021.

johtaja Tero Karjalainen, Itä-Suomen yliopiston Jatkuvan oppimisen keskus, tero.karjalainen@uef.fi puh. 040 355 2121