UEFin liput.

Erkki Poikosen säätiö tukee nuorten päihdevalistuksen kehittämistä ja koulutusta

Erkki Poikosen säätiö tukee lahjoituksella nuorten päihdevalistuksen kehittämistä ja koulutusta Itä-Suomen yliopistossa. Säätiön 10 000 euron lahjoitus suuntautuu opintojaksoon, jonka aikana sosiaali- ja terveysalojen opiskelijat kehittävät tukimateriaaleja ja -toimia nuorten päihteettömyyteen.

Terveyden edistämisen professori Tiina Laatikaisen mukaan ennaltaehkäisevällä päihdetyöllä on tärkeä rooli kansanterveyden kannalta.

– Päihteiden käyttö kuten muutkin elintavat omaksutaan usein jo hyvin nuorena. Nuorten päivittäinen tupakointi ja alkoholinkäyttö ovat Suomessa viime vuosikymmeninä vähentyneet, mutta toisaalta nuuskan käyttö on lisääntynyt. Aivan viime vuosina on havaittu myös huume- ja alkoholikuolemien lisääntymistä ja monipäihdeongelmaisten määrä kasvaa erityisesti alle 29-vuotiaissa. Päihdeongelmien vähentämisessä päihteiden käytön ehkäisy ja varhainen puuttuminen ja hoito ovat avainasemassa, Laatikainen muistuttaa.

Erkki Poikosen säätiö edistää kansanterveyttä ja tukee terveiden elämäntapojen edistämistä nuorisokasvatuksen avulla.

– Säätiö iloitsee yhteistyöstä Itä-Suomen yliopiston kanssa. Opintojakso on uusi innovaatio, ja se mahdollistaa opiskelijoille tärkeän ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sisäistämisen. Opiskelijoiden valmistuttua heillä on tietotaito kehittää ja toteuttaa ennaltaehkäisevää päihdetyötä nuorille tuloksekkaasti omassa työssään. Erkki Poikosen säätiö haluaa olla mukana tukemassa tällaisen koulutuksen järjestämistä, kertoo säätiön asiamies Tiina Poikonen.

Opintojakson tavoite on kehittää ja toteuttaa päihdevalistusta käytännönläheisesti ja nuorilta-nuorille-periaatteen mukaisesti. Opiskelijat tuottavat ryhmätöinä ja projekteina nuorten päihteiden käytön ehkäisytyöhön materiaaleja ja toimenpiteitä, joita he jalkauttavat omille kotipaikkakunnilleen kouluihin tai muihin nuorille tärkeisiin kokoontumispaikkoihin, esimerkiksi sosiaaliseen mediaan. Päihteillä tarkoitetaan tupakkatuotteita, alkoholia ja muita päihdyttäviä aineita.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen opintojaksolle on ilmoittautunut jo yli 50 opiskelijaa.

– Opiskelijoilta saadun kurssipalautteen perustella he ovat pitäneet siitä, että voi harjoitella monitieteellistä ryhmätyöskentelyä, saada työkaluja hankkeiden ja projektien suunnittelua ja valmistelua varten sekä harjoitella vaikuttavuuden arviointia, kertoo kurssin vastuuopettaja tutkimusjohtaja Tomi Mäki-Opas.

Moniammatilliset sote-opinnot vastaavat työelämätarpeisiin

Itä-Suomen yliopisto kouluttaa laajasti sosiaali- ja terveysalan osaajia. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen opintojakso on osa moniammatillisia sosiaali- ja terveydenhuollon opintoja. Sote-opintoja toteuttavat yliopiston eri yksiköt yli tiedekuntarajojen.

Moniammatilliset sote-opinnot vastaavat työelämän muutokseen ja nykypäivän osaamistarpeisiin: eri koulutusohjelmien ja pääaineiden opiskelijat harjaantuvat työskentelemään moniammatillisesti jo opintojen aikana sekä ymmärtämään syvällisemmin ja laajemmin sote-teemaa.

Tutustu moniammatillisiin sote-opintoihin verkossa: https://www.uef.fi/fi/jatkuva-oppiminen/moniammatilliset-sosiaali-ja-terveydenhuollon-sote-opinnot.

Tutustu Erkki Poikosen säätiön toimintaan verkossa: https://www.erkkipoikosensaatio.fi/

Tiina Poikonen, Erkki Poikosen säätiön asiamies, erkkipoikosensaatio@gmail.com, p. 0400 605 100.

Tiina Laatikainen, terveyden edistämisen professori, tiina.laatikainen@uef.fi, p. 050 599 8031.

Tomi Mäki-Opas, tutkimusjohtaja, tomi.maki-opas@uef.fi, p. 050 323 4020.