UEF liput lipputangoissa

Ensimmäinen kiinteistölakimieskoulutus alkaa tammikuussa – erikoistuminen kiinteistöjuridiikkaan ja rakentamisen virheisiin

Itä-Suomen yliopisto ja turkulainen Kiinteistölakimies Suomi Oy aloittavat yhteistyössä maan ensimmäisen kiinteistölakimieskoulutuksen. Kymmenen opintopisteen kurssi valmentaa vaativiin kiinteistöjuridiikan riita-asioihin.

Kiinteistökauppariitoja käsitellään yhä useammin suomalaisissa tuomioistuimissa. Toimeksiantojen menestyksekäs ja asiantunteva hoitaminen vaatii juristilta perehtyneisyyttä kiinteistöjuridiikan lisäksi myös rakentamisen kysymyksiin.

Tähän mennessä Suomessa ei ole ollut erillistä koulusta kiinteistöjen virheisiin ja asuntokaupan sopimusrikkomuksiin erikoistuville lakimiehille.

Itä-Suomen yliopiston Koulutus- ja kehittämispalvelu Aducate ja Kiinteistölakimies Suomi Oy aloittavat tammikuussa 2019 koulutusohjelman, joka antaa yksityiskohtaista ja käytäntöön sovellettavaa tietoutta myyjän ja ostajan vastuusta sekä riitatilanteita aiheuttavista rakentamisen virheistä.

– Monella yleisjuristilla on rajallinen ymmärrys rakentamisesta. Kurssimme tavoitteena on antaa erikoistuminen, jonka myötä ammattilainen tunnistaisi niin juridiset kuin rakennustekniset ongelmakohdat, koulutuksen sisällöstä vastaava Henri Alinen kertoo.

Koulutuksessa opettajina toimivat kokeneet juristit, rakennusterveysasiantuntijat ja käräjäoikeuden kiinteistöasioita ratkova tuomari. Kiinteistölakimies Suomi Oy pyrkii luomaan koulutusohjelman pohjalta maan kattavan kiinteistölakimiesten verkoston. Kurssi on tarkoitus järjestää keväästä 2019 alkaen kahdesti vuodessa keväisin ja syksyisin.

– Koulutusohjelman loppukokeena juristit osoittavat osaamisensa oikean kiinteistöriidan ratkaisemisessa. On luontevaa tarjota kurssin läpäisseille mahdollisuus kiinteistöjuridiikan ammattilaisuuteen omalla seudullaan osana verkostoa, Henri Alinen perustelee.

Kurssille otetaan enintään 20 opiskelijaa. Valinnoissa etusijalla ovat kahdesta viiteen vuotta lakimiehinä työskennelleet ja kiinteistölakimiehen tehtävistä kiinnostuneet. Kiinteistölakimieskoulutuksen ilmoittautumisaika kestää 2. tammikuuta 2019 saakka.

Lue lisää koulutusohjelmasta

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Karita Hartikainen, puh. 050 358 9239, karitta.hartikainen(at)uef.fi

Henri Alinen, Kiinteistölakimies Suomi Oy, puh. 020 752 8400, henri.alinen(at)kiinteistolakimies.fi