UEFin liput.

Emilia Korkea-aholle akatemiapalkinto yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta

Suomen Akatemia palkitsi Itä-Suomen yliopiston apulaisprofessori Emilia Korkea-ahon yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Korkea-aho on tehnyt urallaan merkittävää ja uraauurtavaa tutkimusta koskien lobbareiden vaikutusta lainsäädäntötyöhön.

Emilia Korkea-aho valmistui vuonna 2005 oikeustieteen maisteriksi ja vuonna 2012 oikeustieteen tohtoriksi Helsingin yliopistosta. Tällä hetkellä hän työskentelee Itä-Suomen yliopiston EU-oikeuden apulaisprofessorina ja on parhaillaan tutkijavaihdossa Yalen yliopistossa Yhdysvalloissa.

Suomen Akatemia palkitsi akatemiapalkinnolla kaksi kansainvälisesti ansioitunutta uuden sukupolven tutkijaa. Korkea-ahon ohella vuoden 2019 akatemiapalkinnon sai Helsingin yliopiston yliopistotutkija Tiina Sikanen tieteellisestä rohkeudesta.

Akatemiapalkinnoilla kannustetaan tutkijoita
Suomen Akatemia myöntää palkinnon yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta tutkijalle, joka on merkittävällä tavalla tehnyt tunnetuksi tieteellistä tutkimusta tai tutkijan työtä, lisännyt toiminnallaan kiinnostusta tiedettä kohtaan, osallistunut tutkijana yhteiskunnalliseen keskusteluun tai edistänyt muuten tutkimuksen merkitystä, hyödyntämistä ja vaikuttavuutta yhteiskunnassa.

Palkinnon tieteellisestä rohkeudesta saa tutkija, joka on työssään osoittanut poikkeuksellista tieteellistä rohkeutta, luovuutta tai ennakkoluulottomuutta. Palkinnon voi saada esimerkiksi rohkeasta tai omaperäisestä uudesta tutkimusideasta, ennakkoluulottomasta tieteellisten rajojen ylittämisestä tai valmiudesta tutkimuksellisen riskin ottamiseen.

Palkinnot luovuttiin tutkijoille tiistaina 11.2. Suomen Akatemiassa pidetyssä tilaisuudessa.

Palkittavien kuvat löytyvät Akatemian kuvapankista: https://mediabank.aka.fi/pincollection.jspx?collectionName=1eb102eb4ac997f8171a3e187c1e897f

Lisätietoja: apulaisprofessori Emilia Korkea-aho, emilia.korkeaaho(at)yale.edu