UEFin liput.

Emil Aaltosen säätiöltä tukea ikääntyvien eksistentiaalisen hyvinvoinnin ja astman ehkäisyn tutkimuksiin

Emil Aaltosen säätiö on myöntänyt 200 000 euron projektiapurahat kahdelle Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden hankkeelle. Apurahansaajat julkistettiin 26. marraskuuta.

Yliopistonlehtori, TT Suvi-Maria Saarelainen teologian osastosta sai projektiapurahan kolmivuotiselle hankkeelle Elä merkityksellisesti - Kohti ikääntyvien eksistentiaalista hyvinvointia.

Ikääntyvien ihmisten määrä on niin Suomessa kuin kansainvälisestikin ennen näkemättömässä kasvussa. – Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että nuoremmat sukupolvet eivät tunne riittävästi ikääntyneiden eksistentiaalisia tarpeita tai kokemuksia elämän merkityksestä. Tämän vuoksi perehdymme sekä määrällisten että laadullisten tutkimusmenetelmien avulla 80-vuotta täyttäneiden ihmisten kokemusiin elämän merkityksellisyydestä.

Osallistujat edustuvat itä- ja eteläsuomalaisia ihmisiä, jotka asuvat sekä yksityiskodeissa että tehostetun palveluasumisen asumisyksiköissä. Monipuolinen tutkimusaineisto avaa näkökulmia siihen, miten elinympäristö vaikuttaa ikääntyvien kokemukseen elämän merkityksellisyydestä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija, Itä-Suomen yliopiston dosentti, FT Pirkka Kirjavainen sai projektiapurahan Astmalta suojaavien varhaisiän bakteerialtistusten tunnistaminen (PREVEX) -hankkeelle.

Yli 300 miljoonaa ihmistä maailmassa kärsii astmasta, ja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarvitaan. Varttumisen mikrobirikkaissa ympäristöissä, kuten eläintiloilla, on osoitettu vähentävän astman ja allergioiden riskiä. – Omat tutkimuksemme ovat osoittaneet, että suojavaikutuksen kannalta keskeistä on altistuminen tietynlaisille mikrobeille ja tähän liittyvä immunologisia säätelymekanismeja kehittävä vaikutus. Nyt pyrimme auttamaan näiden lupaavien havaintojen käytännön hyödyntämistä identifioimalla tarkemmin, mitkä tai minkälaiset mikrobit ovat maasta ja tutkimuksesta riippumatta toistuvasti yhteydessä alentuneeseen astmariskiin ja siten keskeisimpiä astmalta suojaavan vaikutuksen kannalta.

Tätä tavoitetta varten tutkitaan mikrobiologisia ja epidemiologisia aineistoja kuudesta syntymäkohortista tai poikkileikkaustutkimuksesta, jotka edustavat yhteensä 3500 lasta ja heidän kotiaan ympäri maailmaa. Tutkimuksen odotetaan tuottavan tietoutta, jonka perusteella voidaan vihdoin kehittää hoitomuotoja astman ehkäisyyn varhaislapsuuden mikrobialtistusta muokkaavilla menetelmillä.

Kaikki apurahansaajat: https://emilaaltonen.fi/projektiapurahat-2020/

Lisätietoja: etunimi.sukunimi (a) uef.fi, https://uefconnect.uef.fi/