Stetoscope

Eino Solje on Vuoden nuori kliininen tutkija

• Kuva Valentina Cantoni

Tutkimusryhmän johtaja, dosentti Eino Solje Itä-Suomen yliopistosta on saanut Vuoden nuori kliininen tutkija -palkinnon. Valinta julkistettiin NuoriLääkäriPäivillä 22. lokakuuta. Solje on arvostettu ja kansainvälisesti verkostoitunut otsalohkodementian tutkija.

Vuoden nuori kliininen tutkija -palkinto myönnetään vuosittain merkittävää kliinistä tutkimustyötä tekevälle lääkärille, jonka valmistumisesta on enintään kymmenen vuotta. Palkintoperusteena on myös tutkimuksen ansiokas yhdistäminen työ- ja muun elämän kanssa. Palkinnon saaja on omalla esimerkillään tuonut kliinisen tutkimustyön tärkeyttä esille ja edistänyt tutkimuksen arvostusta. Palkinnon saajan valitsee Nuorten Lääkärien Yhdistyksen, Duodecimin ja Finska Läkareskällskapetin palkintolautakunta.

Palkintolautakunnan mukaan Solje on aktiivinen ja menestynyt tutkija ja kansainvälisesti verkostoitunut oman alansa vaikuttaja. Oman tutkimustoiminnan lisäksi Soljen opetus- ja ohjaustyö sai kiitosta ja huomiota.

– Eino Solje yhdistää tutkimuksen, opettamisen ja kliinisen työn kuitenkin asioita priorisoiden, sanoo Nuorten Lääkärien Yhdistyksen puheenjohtaja Jesper Perälä

Kiitosta tuli myös vaikuttamistyöstä. Solje on osallistunut urallaan aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun tutkijoiden aseman parantamiseksi.  – Hänen työllään on ollut varmasti vaikutusta myös muihin kuin hänen omiin ohjattaviinsa, Perälä toteaa.

”Muistisairauksiin tullaan löytämään parantavia lääkehoitoja”

–  Koen tämän palkinnon tunnustuksena valitsemastamme tutkimuslinjasta. Olen iloinen siitä, että myös tutkimusyhteisömme ulkopuoliset näkevät tutkimusaiheen tärkeänä, sanoo Solje, joka toimii otsalohkodementian tutkimusryhmän johtajana Itä-Suomen yliopistossa ja parhaillaan myös vierailevana tutkijana Brescian yliopistossa Italiassa.

Uskon että työikäisten epätyypillisiin sairauksiin hoidot tulevat löytymään nopeammin.

Eino Solje

Vuoden nuori kliininen tutkija