Verensokerimittaus

EFSD-rahoitusta Itä-Suomen yliopiston tyypin 1 diabetes -tutkimukseen

Dosentti Mika Tarvaisen (sovelletun fysiikan laitos, UEF) ja professori Heikki Tikkasen (liikuntalääketiede, UEF) koordinoimalle DIAMES-tutkimukselle The Effects of Exercise and Stress on Glucose Metabolism in Type 1 Diabetes on myönnetty 90 000 euron rahoitus ohjelmasta EFSD/JDRF/Lilly European Programme in Type 1 Diabetes Research. Ohjelmassa rahoitetaan vuosittain noin kuudesta seitsemään eurooppalaista tyypin 1 diabetestutkimusta tekevää tutkimusryhmää.

DIAMES-tutkimuksen päätavoitteena on selvittää miten jokapäiväinen stressi ja liikunta vaikuttavat tyypin 1 diabeetikoiden veren sokeritason vaihteluun, ja miten nämä ovat yhteydessä sydän- ja verenkiertoelimistön varhaisvaiheen muutoksiin.  Tutkimuksessa toteutetaan monitoroinnit glukoositasapainon ja fysiologisten muuttujien rekisteröimiseksi, sekä yksityiskohtaiset laboratoriotutkimukset sydän- ja verenkiertoelimistön toiminnan arvioimiseksi. Tutkimukseen rekrytoidaan tyypin 1 diabeetikkoja Pohjois-Savon alueelta sekä terveitä kontrolleja.

Tutkimuksen toteutuksesta vastaa poikkitieteellinen tutkimusryhmä Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampukselta. Sovelletun fysiikan laitokselta tutkimukseen osallistuvat lääketieteellisen signaalianalyysin ja fysiologisen mallinnuksen dosentti, FT Mika Tarvainen, FT Jukka Lipponen, FT Pekka Kuoppa sekä väitöskirjantekijä, FM Vesa Hyrylä. Biolääketieteen laitokselta tutkimukseen osallistuu liikuntalääketieteen professori Heikki Tikkanen, dosentti Mika Venojärvi, sekä lääketieteen opiskelija Timo Eronen. Kuopion yliopistollisen sairaalan diabetespoliklinikalta tutkimukseen osallistuu dosentti Leena Moilanen. Tutkimusyhteistyötä tehdään Aucklandin yliopiston (prof. Jari Kaipio) sekä Tanskassa Kööpenhaminan yliopistolliseen sairaalan kuuluvan Hillerödin sairaalan (PhD Stig Molsted) kanssa.

Mika Tarvainen, FT, lääketieteellisen signaalianalyysin ja fysiologisen mallinnuksen dosentti, sovelletun fysiikan laitos, mika.tarvainen (a) uef.fi, p. 040 355 2369

Heikki Tikkanen, LT, liikuntalääketieteen professori, biolääketieteen laitos, heikki.tikkanen (a) uef.fi, p.  050 569 5869