Photo of a building on the university's campus.

EBU-yhteistyö integroi eri toimialojen biotalouden opintoja

Itä-Suomen yliopiston metsätieteiden osasto on mukana Euroopan biotalousyliopistojen (EBU) uudessa Erasmus+ -hankkeessa, jossa biotalouden opiskelijoille kehitetään biotalouden eri sektoreiden kokonaisymmärrystä lisäävä mekanismi. Yhteisen etäopiskelualustan ja opintomatkakonseptin kautta opiskelijat voivat sisällyttää opintoihinsa opintojaksoja kaikista EBU:n jäsenyliopistosta. Yhteistyön kautta perehdytään biotalouden osa-alueisiin eri toimialojen tutkimuksen ja liiketoiminnan ymmärtämisen kautta. Kokonaisuuden suorittamisesta saa EBU:n oman todistuksen.

– Tavoitteena on tarjota opiskelijoille entistä laajemmat valmiudet toimia biopohjaisen teollisuuden ja tutkimuksen tehtävissä sekä vastata kasvavaan koko biotalouden ammattitaidon kysyntään, hankkeen vastuullinen johtaja, professori Timo Tokola kertoo.

Kolmivuotista EBU student journey -hanketta koordinoi Hohenheimin yliopisto. Muut EBU:n jäsenyliopistot ovat Itä-Suomen yliopisto, AgroParisTech, BOKU Wien sekä Bolognan ja Wageningenin yliopistot. Hankkeessa kehitetään EBU-yhteiskoulutuksen ensimmäinen versio, testataan koulutusta ja luodaan laatukriteerit. Itä-Suomen yliopiston osuus liittyy opintomatkojen sisältöjen ja sosiaalisten taitojen opetuksen laatujärjestelmään.

EBU-koulutukseen sisältyy ajantasaisinta asiantuntemusta ja tietoa Euroopan biotalouskoulutuksesta, kuten monitieteinen biotalouden tutkimus kemian-, elintarvike- ja metsäteollisuudessa Suomessa, biopohjaiset arvoketjut Saksassa, biopohjaisten tieteiden ja biosysteemien suunnittelunäkymät Alankomaissa, uusiutuvien luonnonvarojen hallinta ja elintarviketurvallisuus Itävallassa, kiertotalouden näkökulma Italiasta ja kokonaisvaltainen näkemys Ranskan biotaloudesta.

Koulutuksen avulla laajennetaan opiskelijoiden näkemystä ja kokemusta siitä, mitä eri toimialojen biotalous Euroopassa on ja voi tulevaisuudessa olla. Koulutuspolulla keskitytään myös poikkitieteelliseen ajatteluun, ongelmanratkaisuun ja niin sanottujen pehmeiden taitojen, kuten viestinnän, kulttuurienvälisen osaamisen, yhteistyön ja verkostoitumisen, johtajuuden, kriittiseen ajattelun ja konfliktien ratkaisun kehittämiseen.

Professori Timo Tokola, Itä-Suomen yliopisto, metsätieteiden osasto, timo.tokola (a) uef.fi, p. 050 401 5835, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/timo.tokola/

EBU:n verkkosivut https://european-bioeconomy-university.eu/