Konsultaatio.

Dipl.-Soz. (M.Soc.Sc.) Mervi Leppäkorpi, väitös 17.2.2022: Jännite tavallisen elämän tavoittelun ja haavoittuvuusolettaman välillä nousee esiin siirtolaisten ja heitä tukevan kansalaisyhteiskunnan kohtaamisissa

Yhteiskuntapolitiikan alan väitöskirja tarkastetaan yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa Joensuun kampuksella ja verkossa.

Mikä on väitöstutkimuksesi aihe? Miksi aihepiiriä on tärkeää tutkia?

Tutkimuksessa käsittelen ilman oleskelulupaa elävien siirtolaisten ja heitä tukevien kansalaisyhteiskunnan toimijoiden kohtaamisia. Tutkimus sijoittuu “Marenburgiin”, joka yhdistää paikkoina Hampurin, Tukholman ja Helsingin. Empiirinen tutkimus ajoittuu vuosille 2014–2016. Väitöstutkimus tarkastelee lähinnä tilannetta ennen vuonna 2015 alkanutta “maahanmuuton pitkää kesää”. Tarkastelen sitä, miten epävirallisen maahanmuuton representaatiot rakentuvat siirtolaisten ja paikallisen kansalaisyhteiskunnan kanssakäymisissä.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tulokset tai havainnot?

Siirtolaisten ja heitä tukevan kansalaisyhteiskunnan kohtaamisissa nousee esiin jännite tavallisen elämän tavoittelun ja haavoittuvuusolettaman välillä. Siirtolaiset itse painottavat “normaalin” tavoittelua, mutta heidän oletetaan osoittavan haavoittuvuutta avun ansaitsemisen kriteerinä. Kun eri toimijat vaativat oikeuksia siirtolaisille eri yhteyksissä, haastetaan jaottelua, jossa oikeudet kuuluvat kansalaisten sisäpiirille, joka määrittyy suhteessa muihin.

Kun esitetään vaatimuksia, siirtolaisten tavoittelema "tavallinen elämä" ja ulkoapäin oletettu haavoittuvuus kohtaavat. Vaatimukset haastavat kansalaisuutta, mutta uusintavat sen ei-toivottuja muotoja kuten työntekijäkansalaisuutta tai kansalaisyhteiskunnan toimijoiden roolia ammattilaisina, joiden huolenpidon kohteina siirtolaiset näyttäytyvät.

Metodologisesti työ kontribuoi kehittämällä analyysitavan, jossa kolme kaupunkia sulautetaan yhdeksi. Tällä tavalla monipaikkainen etnografia siirtää fokuksen maantieteellisistä paikoista niihin konteksteihin, joissa kohtaamiset tapahtuvat: kadulle, palveluihin ja lainsäädäntöhankkeisiin.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tutkimusmenetelmät ja -aineistot?

Väitöskirja on monipaikkainen etnografia, jossa hyödynnetään aineistona omia ja arkistoituja haastatteluja, kanssakulkemista sekä lainsäädäntödokumentteja. Kulkeminen oikeudettomassa asemassa olevan siirtolaisen kanssa kansalaisyhteiskunnan toimijoiden tuottamien palveluiden läpi nousee väitöskirjassa erityisen keskeiseen asemaan.

Dipl.-Soz. (M.Soc.Sc.) Mervi Leppäkorven yhteiskuntapolitiikan alaan kuuluva väitöskirja ”In Search of a Normal Life: An Ethnography of Migrant Irregularity in Northern Europe” tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa Joensuun kampuksen Metria-rakennuksen salissa M100 klo 12.00 alkaen. Vastaväittäjänä toimii professori Michi Knecht Bremenin yliopistosta ja kustoksena professori Laura Assmuth Itä-Suomen yliopistosta. Väitöstilaisuutta voi seurata verkossa.

Väitöstilaisuus verkossa

Väitöskirja verkossa