Lapsia reput selässä.

Digipack Pro -konsepti voitti Research and Design -kilpailun kansainvälisessä konferenssissa

Itä-Suomen yliopiston Digipack Pro -konsepti on voittanut Research and Design -kilpailun, joka pidettiin Idahossa viime viikolla Interaction Design with Children 2019 (IDC 2019) -konferenssissa. Konseptin ovat kehittäneet yliopistotutkija Calkin Suero Monteron johdolla professori Eija Kärnä sekä tutkijatohtori Kwok Ng kasvatustieteiden ja psykologian osastosta. Konseptin testaukseen on osallistunut Rantakylän normaalikoulun opettaja Katarina Liljeqvist viidesluokkalaisten oppilaiden kanssa.

Digipack Pro on konsepti, jonka pohjalta voidaan kehittää tuote, digireppu. Reppu olisi lasten ja nuorten tavallisessa käytössä, mutta siinä olisi sisäänrakennettua teknologiaa, jota voitaisiin myös ohjata esimerkiksi älypuhelimella.

– Reppu voisi vaikkapa mitata liikuttua matkaa ja siihen käytettyä aikaa, se tunnistaisi muita älyreppuja lähietäisyydellä ja reppujen älymateriaalia voisi ohjelmoida heijastamaan esimerkiksi eri värejä, joiden avulla lapset voisivat kehitellä leikkejä ja pelejä keskenään, kertoo erityispedagogiikan professori Eija Kärnä.

Repussa olisi myös sensoreita, joiden avulla voitaisiin tunnistaa, jos esimerkiksi selälle tarvitaan lisää viilennystä. Repussa olisi myös painoa keventävä mekanismi, joka helpottaisi raskaan repun kantamista.

– Energialähteenä reppu käyttäisi aurinkoenergiaa ja olisi näin myös ympäristöystävällinen.

IDC on keskeisin lasten osallistavaan suunnitteluun liittyvä konferenssi. Tänä vuonna konferenssin teemana oli ”Elä terveesti”. Konferenssissa on vuosittainen lasten ideoiden pohjalta tuotettujen designkonseptien kilpailu. Tämän vuoden kilpailun ensimmäisessä vaiheessa lapset eri puolilta maailmaa tuottavat ideoita teknologioista, jotka voisivat auttaa heitä voimaan paremmin ja pysymään terveempinä.  Kilpailun toisessa vaiheessa tutkijoita pyydettiin laatimaan lasten ideoiden pohjalta designkonsepti, joka mahdollistaisi lasten ideoiden konkreettisen toteuttamisen.

Calkin Suero Montero on hakemassa innovaatiolle hyödyllisyysmallia Patentti- ja Rekisterihallituksesta.

Artikkeli Digipack Prosta: Calkin Suero Montero, Eija Kärnä, Kwok Ng. (2019). Digipack Pro: Revamping Social Interactions and Supporting Physical Activity. IDC '19 Proceedings of the 18th ACM International Conference on Interaction Design and Children

Kilpailuun osallistunut video: https://www.youtube.com/watch?v=IylOIjWJNHY