Snellmanian aula Kuopion kampuksella.

Business Finlandilta tukea aortan repeämistä ennustavan algoritmin kaupallistamiseen

Itä-Suomen yliopiston, KYSin ja JAMKin yhteistyönä kehitetyn aortan repeämistä ennustavan algoritmin kaupallistamiseen saatiin Business Finlandin Research to Business -rahoitus kevään 2022 haussa.

Aortta-aneurysma on yleinen sattumalöydös kuvantamistutkimuksissa. Aortta-aneurysma altistaa aortan repeämälle, joka on erittäin vakava tila ja siihen liittyy korkea kuolleisuus. Aortan aneurysmien repeämisriskiä yksittäisillä potilailla ei nykyisin menetelmin pystytä tarkasti arvioimaan, vaan kaikkia tutkimuksessa todettuja aneurysmia seurataan toistuvalla kuvantamisella. Tämä on kallista, lisää kuvantamisjonoja ja seurannasta huolimatta repeämiä ilmaantuu. Professori Marja Hedmanin johtama sydänkirurgisen tutkimuksen työryhmä Itä-Suomen yliopistossa ja Kuopion yliopistollisessa sairaalassa on Jyväskylän ammattikorkeakoulun dosentti Matti Kurjen ryhmän kanssa vuosia kehittänyt aortan kuvantamiseen perustuvaa matemaattista mallia, jolla voidaan ennustaa yksittäisen potilaan aortan repeämisriski. Tavoitteena on saattaa menetelmä kliiniseen käyttöön aneurysmapotilaiden hoidon ohjaamiseksi, jolloin korkeassa repeämäriskissä olevat potilaat voidaan ohjata leikkaushoitoon ajoissa ja matalan riskin potilaat vapauttaa seurannasta. Tutkimus laajenee tänä vuonna Karoliiniseen instituuttiin ja Sydneyn yliopistoon.

Business Finlandin rahoittamassa kaupallistamisprojektissa menetelmä muokataan liiketaloudellisesti järkevään muotoon, jolloin sen hyödyntäminen kansainvälisenä liiketoimintana mahdollistuu. Kaupallistaminen tehdään yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston sovelletun fysiikan laitoksen HUMEA-laboratorion kanssa ja kaupallistamisen ydintiimiin kuuluvat Hedmanin ja Kurjen lisäksi professori Pasi Karjalainen sovelletun fysiikan laitokselta sekä Eetu Hyöky kauppatieteiden laitokselta.

Hankkeen vastuullinen johtaja Marja Hedman, marja.hedman (a) kuh.fi