MRI-laite

Biokeskus Kuopion yksiköille erinomaiset arviot kansallisten infrastruktuurien väliarvioinnissa

Biokeskus Suomi sekä Itä-Suomen yliopiston MRI-kuvantamisyksikkö ja Kansallinen Virusvektorilaboratorio saivat kansainvälisiltä arvioitsijoilta erinomaiset arviot tieteellisestä tasostaan Suomen Akatemian FIRI-tiekartan väliarvioinnissa.

Suomen Akatemia on julkaissut Suomen tutkimusinfrastruktuurien (Finnish Research Infrastructures, FIRI) tiekartan väliarvioinnin, jossa selvitettiin tiekarttahankkeiden tieteellinen taso sekä niiden edistyneisyys. Lisäksi väliarvioinnin tuloksena päivitetään FIRI-tiekartta ja -strategia.

Biokeskus Kuopio on Itä-Suomen yliopiston hallinnoima, infrastruktuurien ylläpitämistä, käyttöä ja kehittämistä koordinoiva elin. Keskus vastaa infrastruktuurien toiminnasta, hankinnoista ja palvelujen saatavuudesta. Biokeskus Kuopio on osa suomalaisten biokeskusten verkostoa, Biokeskus Suomea, joka arvioitiin FIRIn väliarvioinnissa.

Biokeskus Suomi sijoittui arvioinnissa parhaaseen mahdolliseen kategoriaan. Kansainvälisen arviointipaneelin mukaan Biokeskus Suomi tukee korkeatasoista tiedettä sekä kansallista infrastruktuuristrategiaa. Paneeli totesi, että biokeskusverkosto on erinomainen suomalainen resurssi terveystieteellisessä tutkimuksessa ja edistää Suomen menestystä tällä erittäin kilpaillulla tutkimusalalla.

Kansallisella tiekartalla olevat Biokeskus Kuopion MRI-kuvantamisyksikkö ja Kansallinen Virusvektorilaboratorio arvioitiin myös erittäin korkeatasoisiksi tieteellisiksi yksiköiksi, jotka tukevat merkittävällä tavalla koko Suomen tutkimusmahdollisuuksia omilla aloillaan ja edustavat kiistatta kansainvälistä huipputasoa. Samalla nämä yksiköt profiloivat merkittävällä tavalla Itä-Suomen yliopiston tutkimusta alueille, jotka eivät ole vahvasti edustettuina muissa yliopistoissa. Kansallinen Virusvektorilaboratorio kuuluu myös oleellisena osana Suomen Akatemian Kardiovaskulaaristen ja metabolisten sairauksien huippuyksikköön.

Lisätietoja: Biokeskus Kuopion johtaja, Akatemiaprofessori Seppo Ylä-Herttuala, p. 040 355 2075

www.uef.fi/bck