Hyppää pääsisältöön

Ukrainan sodan vaikutukset yliopistoon

Sairaanhoitaja Anu Korhonen.

Avoin yliopisto tarjosi työkalut työhyvinvoinnin kehittämiseen

Silmätautien poliklinikan sairaanhoitaja Anu Korhonen sai uusimman tiedon työhyvinvoinnin kehittämiseen avoimen yliopiston opinnoista.

Kuopion yliopistollisen sairaalan silmätautien poliklinikan sairaanhoitaja Anu Korhonen toimii työyhteisössään työhyvinvointi- ja työturvallisuusyhdyshenkilönä. Hän halusi laajentaa osaamistaan aihepiiristä ja hakeutui Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston ja Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) henkilöstökoulutuksena tarjoamaan Työhyvinvoinnin kehittämisen avaimet -koulutukseen.

– Poliklinikan osastonhoitaja ehdotti minulle työhyvinvoinnin koulutusta ja päätin lähteä kokeilemaan, miltä opiskelu tuntuu vuosien jälkeen, ja pystynkö siihen. Opiskelu on ollut mielenkiintoista, ja hyvinhän se on mennyt. Opiskelu vie aikaa, mutta toisaalta siitä saa niin paljon hyvää itselleen. Olen oppinut työhyvinvoinnista uusia asioita ja päässyt kehittämään työhyvinvointia käytännössä omassa työyksikössä, kertoo Korhonen.

Korhonen kokee, että koulutuksen tuoman tietotaidon avulla hän pystyy paremmin perustelemaan asioita työhyvinvoinnissa. Samalla koulutus on herättänyt työyhteisössä keskustelua työhyvinvoinnin tilasta ja auttanut näkemään asioita selkeämmin.

Työhyvinvoinnin kehittämisen työkaluja oppimassa

Korhosella on pitkä kokemus sairaanhoitajan työstä. Hän valmistui ammattiin vuonna 2003. Sen sijaan työhyvinvointiyhdyshenkilön tehtävä tuli hänelle uutena, ja hän kaipasi syvempää tietoa aihepiiristä.

KYSin henkilöstökoulutukseksi räätälöity Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston opintojakso vastasi tähän tarpeeseen. Korhosen työyksikössä toteutettu kysely tarjosi henkilöstön näkemyksiä työhyvinvoinnin kehittämisen pohjaksi.

Ergonomian ja työhyvinvoinnin opintokokonaisuuteen kuuluva Työhyvinvoinnin kehittämisen avaimet -opintojakso antaa konkreettiset työkalut työhyvinvoinnin kehittämiseen.

– Koulutus soveltuu mielestäni kaikkiin terveydenhuollon organisaatioihin. Kyllähän työhyvinvointi on tärkeä asia ihan jokaisessa työyksikössä. Jokaisessa yksikössä on omat voimavarat ja omat kehittämiskohteet. Koulutus tarjoaa hyvät työkalut, joiden avulla päästään eteenpäin ja parantamaan työhyvinvointia, Korhonen sanoo.

Joustavat opinnot ja työyhteisön tuki tärkeää

Korhonen on saanut tärkeää tukea työhyvinvoinnin koulutukseensa esihenkilöiltään ja kollegoilta. Koulutuksesta jalostuu käytännön hyötyä suoraan sairaanhoitajan työhön.

– Työhyvinvoinnin tarve on korostunut sairaanhoitajan työssä varsinkin korona-aikana, kun kaikkialle ei ole riittänyt työvoimaa. Siinä mielessä työhyvinvoinnilla on pyritty vaikuttamaan kokemuksiin työpaineista.

Korhosen opintopolulle on odotettavissa jatkoa, sillä hän harkitsee terveyden edistämisen opintoja joko tutkinto-opintona tai avoimessa yliopistossa. Opiskeluintoa sekä opiskelutaitoja tiedonhakemiseen, kirjoittamiseen ja lukemiseen on kertynyt avoimen yliopiston myötä.

– Opiskelussa on huomioitava omat voimavarat ja perhe. Verkko-opiskelun mahdollisuus on tärkeää, kun opiskelee työssäkäynnin ohella. Työpaikka on tukenut hyvin opiskelua, ja teen nyt osittaista työaikaa. Työhyvinvoinnin kehittämisen avaimet -koulutukseen olen saanut työnantajalta koulutuspäiviä. Varsinkin alkuun pääsemisessä koulutuspäivät olivat tarpeellisia. Olen siitä todella kiitollinen, Korhonen sanoo.