lapsi ja äiti kokoavat molekyylimallia

Avoimen väylän kautta varhaiskasvatuksen opettajan tutkintoon

Itä-Suomen yliopisto avaa ammattiopisto Riverian opiskelijoille väylän varhaiskasvatuksen opettajan tutkintoon. Syksyllä 2020 käynnistyvä pilotti on Toinen reitti yliopistoon -hankkeen uusi avaus.

Toinen reitti yliopistoon -hankkeen tavoitteena on kehittää avoimen yliopiston väylää eli avata uusia mahdollisuuksia päästä korkeakouluopintoihin. Itä-Suomen yliopiston osalta kokonaisuuteen sisältyy seitsemän koulutusalaa. Uusimpana on avoimen yliopiston väylä varhaiskasvatuksen opettajankoulutukseen, jonka osalta pilottiopinnot käynnistyivät Itä-Suomen yliopistossa syksyllä 2019. Vuoden verran kestänyt pilotti osoittautui toimivaksi.

– Varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen väyläopinnot ovat nyt avoimet kaikille alasta kiinnostuneille aikuisille, sanoo varhaiskasvatuksen professori Nina Sajaniemi Itä-Suomen yliopistolta. –  Jos opiskelija on jo suorittanut kasvatustieteellisen alan perusopinnot painotuksenaan varhaiskasvatus ja vähintään hyvin tiedoin, hän voi hakea varhaiskasvatuksen opettajankoulutukseen ilman vakava-koetta.

Vakava-kokeessa arvioidaan kasvatustieteellisessä koulutuksessa vaadittavia akateemisia opiskelutaitoja. Opiskelijan on kuitenkin läpäistävä soveltuvuuskoe, mikä edellytetään kaikkia reittejä pitkin opintojen pariin tulevilta.

Ammattiopisto Riveria mukaan yhteistyöhön

Tulevana syksynä väylämahdollisuus laajentuu toisen asteen ammattiopisto Riverian kanssa käynnistyvän yhteistyön myötä. Riverian sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatus- ja ohjausalan opiskelijoista niille, joita varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto kiinnostaa, tarjotaan mahdollisuus suorittaa maksutta Itä-Suomen yliopiston avoimessa yliopistossa kasvatustieteellisen alan perusopinnot. Opintojen painotus on varhaiskasvatuksessa ja niiden laajuus on 25 opintopistettä.

– Opintojen suorittaminen avaa meidän opiskelijoillemme mahdollisuuden hakea avoimen yliopiston väylän kautta varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto-opiskelijoiksi, kertoo uraohjaaja Eine Paldan Riveriasta.

Haku on kaksivaiheinen ja sisältää myös soveltuvuuskokeen.

Aktiivinen TRY-hanke

Toinen reitti yliopistoon -hankkeessa on mukana yksitoista yliopistoa. Itä-Suomen yliopisto on käynnistänyt yhteistyön keväällä 2019 myös Kuopion Lyseon lukion kanssa tietojenkäsittelytieteen väyläopintojen osalta.

– On hienoa, että saimme käyntiin taas uuden yhteistyöpilotin toisen asteen koulutusorganisaation kanssa. Keskustelut Riverian Eine Paldanin kanssa aloitettiin syksyllä 2018 ja nyt pääsemme jo viemään suunnitelmat käytäntöön, sanoo suunnittelija Ulla Kekäläinen Itä-Suomen yliopiston avoimesta yliopistosta.

Varhaiskasvatuksen professori Nina Sajaniemi, Itä-Suomen yliopisto nina.sajaniemi@uef.fi puh. 050 324 4611

Toinen reitti yliopistoon -hanke, suunnittelija Ulla Kekäläinen, Itä-Suomen yliopiston avoin yliopisto, ulla.kekalainen@uef.fi, puh. 040 355 3936

Opinto-ohjaaja Eine Paldan, Riveria, eine.paldan@riveria.fi puh. 050 542 3710

Lue lisää Toinen reitti yliopistoon -hankkeen varhaiskasvatuksen pilottiopinnoista: https://www3.uef.fi/fi/web/aducate/try-varhaiskasvatus-pilotti