Sanoja.

Avoimen tieteen kansalliset palkinnot 2023 kaupunkirottatutkimukselle ja muuttolintusovellukselle

Tuomas Aivelo ja Muuttolintujen kevät -hanke palkittiin Avoimen tieteen ja tutkimuksen talvipäivillä Kuopiossa. Kansalliset avoimen tieteen ja avoimuuden edistäjä -palkinnot jaetaan vuosittain henkilöille tai ryhmille, jotka ovat työllään edistäneet avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista Suomessa.

Vuoden 2023 kansallisen avoimen tieteen palkinnon on saanut Tuomas Aivelo Helsingin yliopistosta. Aivelo johtaa HY:n kansalaistieteen menetelmiä ja monitieteisyyttä hyödyntävää Helsingin kaupunkirottaprojektia sekä osallistuu Suomen Akatemian rahoittamaan (2020–2024) Oulun yliopiston tutkimushankkeeseen CitiRats. Palkintoraati painotti, että monet koululaiset ja lukiolaiset ovat päässeet projektien myötä osallistumaan ja oppimaan luonnontieteellisen tutkimuksen tekemisestä.

- Kun tiedon rooli  yhteiskunnassa on jatkuvasti korostumassa, demokratian toiminnan kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että kaikilla yhteiskunnan jäsenillä on mahdollisuutta tuottaa, arvioida ja käyttää tietoa omasta lähiympäristöstään. Rottatutkimuksemme kiinnittää huomiota juuri näihin usein ylenkatsottuihin ryhmiin, kuten lapsiin ja nuoriin sekä rottiin, Aivelo kertoo.

Vuoden avoimuuden edistäjä -palkinto myönnettiin Jyväskylän yliopiston, Ylen ja CSC:n yhdessä kehittämälle Muuttolintujen kevät -sovellukselle ja tutkimushankkeelle.

Muuttolintujen kevät -sovelluksessa yhdistyvät tekoäly ja kansalaistiede. Lintuhavaintoja tunnistava mobiilisovellus sai keväällä 2023 käyttäjiltään yli miljoona lintuhavaintoa eri puolelta Suomea. Älypuhelin sisältää sopivat sensorit tutkimustiedon keräämiseen sovelluksella. Tekoälyn hyödyntäminen havaintojen tunnistamiseen takaa havaintojen laadun riippumatta käyttäjän lintujen tuntemustasosta. Helppokäyttöisyys ja tietoturva edellä suunniteltu sovellus edistää digitaalista kansalaistiedettä vastuullisesti.

Kansalaistiede edistää avointa toimintakulttuuria tieteessä

Palkinnot jaettiin Avoimen tieteen ja tutkimuksen talvipäivillä 8.11.2023 Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella. Palkintojen saajat valitsee vuosittain avoimessa haussa esiin nousseista ehdokkaista avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation ohjausryhmä. Palkintojen koordinoinnista vastaa Tieteellisten seurain valtuuskunta opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella.

Kansalaistiede on tieteellistä tutkimusta, jossa kansalaiset osallistuvat aktiivisesti esimerkiksi aineistojen keräämiseen, luokitteluun ja analysointiin.

Avoin tiede on kansainvälisesti merkittävä liike, joka edistää avoimia toimintamalleja tieteessä ja tutkimuksessa. Se pyrkii tekemään tieteellisestä tiedosta kaikille avoimesti saatavaa ja uudelleenkäytettävää sekä lisäämään tiedon hyödynnettävyyttä yhteiskunnassa.

Ilmari Jauhiainen
Asiantuntija
Tieteellisten seurain valtuuskunta
puh. 040 560 8068 | ilmari.jauhiainen@tsv.fi

Linkkejä:

Muuttolintujen kevät -sovellus

Mitä on avoin tiede?

Tieteellisten seurain valtuuskunta (TSV) on riippumaton asiantuntijaelin tieteenharjoittamista & tiedepolitiikkaa koskevissa asioissa. TSV on perustettu vuonna 1899. TSV:n Avoimen tieteen ja tutkimuksen sihteeristö hallinnoi avoimen tieteen kansallista koordinaatiota ja tekee tieteen avoimuuteen liittyvää kehittämistyötä. Sihteeristö vastaa vuosittain avoimen tieteen kansallisten palkintojen jakamisesta, toteuttaa avoimen tieteen ja tutkimuksen seurannan sekä ylläpitää kansainvälisiä avoimen tieteen asiantuntijatoimijoiden suhteita.