Valkoiset ruusut turkoosilla puutasolla

Avoimen tieteen ja tutkimuksen palkinto Itä-Suomen yliopiston tietoasiantuntijalle Tomi Rostille

Itä-Suomen yliopiston tietoasiantuntija Tomi Rosti on saanut ensimmäisen avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijapalkinnon. Palkinto luovutettiin Rostille avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntija- ja työryhmien syystyöpajan yhteydessä 29. syyskuuta 2022. Työpajan järjesti avoimen tieteen koordinaatioryhmä.

Palkinnon tarkoituksena on nostaa esiin työtä, jota avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmissä tehdään. Palkintokriteereinä ovat aktiivinen osallistuminen asiantuntijatyöhön, laaja-alainen osaaminen avoimen tieteen edistämisessä sekä merkittävä panos suomalaisen avoimen tieteen ja tutkimuksen edistämiseksi. Palkintoehdokkaita kerättiin avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmien puheenjohtajilta, jotka toimivat myös palkinnon valitsijoina.

Palkitsijoiden mukaan Tomi Rostin asiantuntijatyötä kuvaavat aktiivinen osallisuus, osaaminen eri asiantuntijaryhmissä ja työryhmissä, merkittävä rooli asiantuntijatyön edistämisessä sekä suomalaisen avoimen tieteen ja tutkimuksen edistämisessä yleensä. Rosti on osallistunut aktiivisesti avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisten linjausten valmisteluun.

Tiedotteen lähde: avointiede.fi