UEF liput lipputangoissa

Arto Urtille 1,5 M€ silmälääkeprojektiin Pietarin yliopistoon

Professori Arto Urtti on saanut noin 1,5 miljoonan euron rahoituksen Pietarin yliopistossa tehtävään silmälääketutkimukseen. Kolmivuotisessa tutkimushankkeessa pyritään tehostamaan lääkkeiden kuljetusta silmän verkkokalvolle yhdistämällä soluihin synteettisiä ja biologisia materiaaleja. Hanke sai rahoituksen Venäjän hallituksen ulkomaisille professoreille suunnatusta Megagrant-hausta, ja siihen sisältyy yhteistyötä Itä-Suomen yliopiston kanssa.

Arto Urtti on Itä-Suomen ja Helsingin yliopistojen biofarmasian professori. Vuosina 2018–2020 toteutettavaa hanketta varten hänelle perustetaan myös Pietariin tutkimusryhmä ja laboratorio.

– Ryhmä toimii tiiviissä yhteistyössä professori Tatiana Tennikovan tiimin kanssa Pietarissa, mutta myös Suomen ryhmäni kanssa. Yhteistyö Itä-Suomen yliopiston kanssa on tärkeä osa hanketta, jonka puitteissa pietarilaisia tutkijoita tulee tekemään osan biologisista kokeista Kuopioon, Urtti kertoo.

Pietarin valtiollisen yliopiston kemian laitoksella toteutettava tutkimushanke liittyy uusiin materiaaleihin, joilla tehostetaan lääkkeen saattoa silmän takaosaan.  Tavoitteena on tehostaa heikosti soluihin pääsevien lääkkeiden pääsyä silmän verkkokalvoon ja pidentää lääkkeiden vaikutusaikaa uuden lääketeknologian avulla. Projektissa yhdistetään synteettisiä materiaaleja, biologisia materiaaleja ja soluja lääkekuljetuksen tarpeisiin.

– Silmän verkkokalvo on haastava ja tärkeä kohde, koska sen sairaudet yleistyvät nopeasti, hyviä lääkkeitä tarvitaan ja tehoton lääkkeen saatto perille verkkokalvolle rajoittaa kehitystä.

Hanke venäläisessä yliopistossa on Urtille uusi ja merkittävä avaus. Aikaisemmin ryhmässä on ollut vierailevia tutkijoita Pietarista. –  Tämä uusi yhteistyö on varsin mittava ja uskon sen tuovan suuria synergiaetuja tutkimukseemme.

– Toimin osa-aikaisesti projektin johtajana Pietarissa, mikä tiivistää yhteistyötä.  Matka Pietariin on lyhyt – vain muutama tunti junalla.

Professori Arto Urtti, Itä-Suomen yliopisto, arto.urtti (a) uef.fi, p. 040 5402279