UEF liput lipputangoissa

Arto O. Salonen kestävän kehityksen asiantuntijapaneeliin

Professori Arto O. Salonen yhteiskuntatieteiden laitokselta on kutsuttu jäseneksi kestävän kehityksen asiantuntijapaneeliin. 24. tammikuuta nimitetty uusi asiantuntijapaneeli tukee kestävään kehityksen vaikuttavaa päätöksentekoa ja yhteiskunnallista keskustelua Suomessa tuomalla siihen tutkimukseen perustuvaa ymmärrystä. Se myös edistää monimutkaisten ympäristö-, talous- ja sosiaalisten kysymysten yhteensovittamista.

Paneeliin kutsuttiin seuraavaksi kolmeksi vuodeksi kymmenen asiantuntijaa, jotka edustavat monipuolisesti kestävän kehityksen eri teemoja ja ulottuvuuksia. Arto O. Salosen ohella paneelissa ovat professori Eeva Furman, SYKE, professori Minna Halme, Aalto-yliopisto, professori Jouni Jaakkola, Oulun yliopisto, professori Lassi Linnanen, Lappeenrannan Teknillinen Korkeakoulu, professori Mikko Mönkkönen, Jyväskylän yliopisto, professori Juho Saari, Tampereen yliopisto, dosentti Katriina Siivonen, Turun yliopisto, professori Tuuli Toivonen, Helsingin yliopisto ja professori Anne Tolvanen, Luke.

Paneelin toimintaa koordinoi erikoistutkija Katriina Soini Luonnonvarakeskuksesta, ja puheenjohtajana jatkaa Eeva Furman Suomen ympäristökeskuksesta. Sitran koordinoimana viisi vuotta sitten aloittaneen paneelin vetovastuun jakavat vuoden 2019 alusta Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituutti (HELSUS), Luonnonvarakeskus (Luke) sekä Suomen Ympäristökeskus (SYKE).

Paneeli toimii tiiviissä vuorovaikutuksessa kestävän kehityksen toimikunnan kanssa. Toimikunta vastaa YK:n globaalin Agenda 2030 -toimintaohjelman täytäntöönpanosta ja sen vauhdittamisesta Suomessa. Asiantuntijapaneeli tukee ja haastaa toimikunnan työtä monitieteellisellä osaamisellaan.

Linkki tiedotteeseen

Apulaisprofessori Arto O. Salonen, puh. 050 359 0613, arto.salonen(at)uef.fi