Arja Kullaa

Arja Kullaa on Suomen ainoa suulääketieteen professori

Suulääketieteen professori Arja Kullaan mukaan hammaslääkärin tarkastuksessa pitäisi aina olla aikaa tarkastaa hampaiden ja ienten lisäksi myös suun limakalvot. Suun limakalvomuutosten taustalla voi olla lukuisia syitä hankaavasta paikasta infektiosairauksiin, puutostiloihin sekä moniin yleissairauksiin. Suusyöpä on harvinaisempi, mutta sitäkin tärkeämpi havaita ajoissa.

– Suusyöpä ei ole kovin yleinen – Suomessa tapauksia on 250 vuodessa. Harmi kyllä, suusyöpä ei kuitenkaan yleensä oireile, mikä voi viivyttää sen havaitsemista, Kullaa toteaa.

Suun limakalvot ovat Kullaan keskeinen tutkimuskohde, ja tutkimuksen yhtenä tavoitteena on löytää esimerkiksi syljestä merkkiaineita, jotka mahdollistaisivat suusyövän toteamisen ja hoitamisen mahdollisimman varhain. Tutkimus on valottanut uudella tavalla myös syljen ja limakalvon yhteispeliä, mikä auttaa muun muassa limakalvolle vietävien lääkkeiden kehittämisessä.

Uusia mahdollisuuksia suun sairauksien diagnostiikkaan voi löytyä myös spektroskooppisista kuvantamismenetelmistä, joita Kullaa tutkii yhteistyössä sovelletun fysiikan laitoksen ja infrastruktuuriyksikkö SIB Labsin kanssa. Laajan heijastusspektrin kuvaamiseen perustuvilla menetelmillä voitaisiin paitsi havaita jo suun sairauksien esiastemuutoksia, myös vähentää säteilyaltistusta ja kudosnäytteiden tarvetta.

– Spektroskooppisilla menetelmillä myös karies voidaan havaita jo varhaisista kiilteen muutoksista. Karies on yksi maailman yleisimmistä infektiosairauksista, joten olisi iso asia, jos siihen voitaisiin puuttua ehkäisevämmin.

Kullaan mukaan näitä menetelmiä aletaan hiljakseen viedä yliopiston laboratorioista potilastutkimuksiin, mutta vie aikaa, ennen kuin niitä päästään käyttämään hammaslääkärien vastaanotoilla.

Suulääketiede on hammaslääketieteen ja lääketieteen välimaastoon sijoittuva tieteenala. Itä-Suomen yliopistoon perustettu suulääketieteen professuuri on tällä hetkellä ainoa laatuaan Suomessa. Tehtävään kutsuttu Kullaa arvioi, että alan osaamiselle on entistä enemmän tarvetta. – Väestön ikääntyessä myös suumuutokset yleistyvät ja hammaslääkärin on pystyttävä arvioimaan hoitoa yhä useammin yleissairauksien kannalta.

– Mielestäni suulääketieteeseen pitäisi Suomessakin voida erikoistua, kuten monessa muussa maassa jo voi. Tällaisten osaajien saaminen avoterveydenhuoltoon auttaisi porrastamaan suun terveydenhuoltoa mielekkäämmin.

Kullaan mukaan nykyisellään potilaita lähetetään ehkä liiankin herkästi suun perusterveydenhuollon vastaanotoilta erikoissairaanhoitoon. – Esimerkiksi pienet kirurgiset toimenpiteet ja limakalvosairaudet voidaan paljolti hoitaa avopuolella, ja tätä pitäisi enemmän myös painottaa hammaslääkärikoulutuksessa.

Arja Kullaa

• Itä-Suomen yliopiston suulääketieteen professori, oa., ma., 1.9.2018-30.4.2020
  • S. 1952, Koijärvi
  • HLL 1978, HLT 1986 sekä suu- ja leukakirurgian EHL 1988, Kuopion yliopisto