Yleiskuva UEFin Kuopion kampuksen kirjastosta.

Ari Muhonen on valittu Itä-Suomen yliopiston kirjaston uudeksi johtajaksi

Itä-Suomen yliopiston kirjaston uudeksi johtajaksi on valittu tekniikan lisensiaatti Ari Muhonen, 58. Muhonen toimii tällä hetkellä Jyväskylän yliopiston avoimen tiedon keskuksen johtajana. Hän seuraa Itä-Suomen yliopiston kirjaston johtajana Jarmo Saartia, joka jää eläkkeelle tehtävästä. Muhonen aloittaa uudessa tehtävässään 1.6.2021.

Jyväskylän yliopiston avoimen tiedon keskuksen johtajana Muhonen on vastannut yliopiston kirjaston ja kahden museon toiminnasta sekä avoimen tieteen edistämisestä. Hän on toiminut tehtävässä vuodesta 2013. Muhonen on työskennellyt aiemmin Helsingin yliopiston Viikin kampuskirjaston johtajana vuosina 2011-2013 sekä Teknillisen korkeakoulun ja Aalto-yliopiston ylikirjastonhoitajana vuosina 2002-2011. Koulutukseltaan hän on tekniikan lisensiaatti Teknillisestä korkeakoulusta.

Itä-Suomen yliopiston kirjaston johtajaksi hakeneiden joukosta Muhonen erottui ylivertaisella kokemuksella ja kehittämistyön näytöillä, jotka nauttivat arvostusta kirjastokentällä.

– Yliopistomme kirjasto on maamme eturivin tieteellisiä kirjastoja ja avoimen tieteen toimijoita. On hienoa saada kokenut alan ammattilainen jatkamaan edeltäjänsä vetämää erinomaista kehittämistyötä, yliopiston rehtori Jukka Mönkkönen iloitsee.

Muhonen näkee Itä-Suomen yliopiston kirjaston keskeisinä kehityskohteina avoimen tieteen ja oppimisen edistämisen.

–  Kirjaston tulee toimia tutkijan ja opettajan kumppanina ja tukea heidän työskentelyään mahdollisuuksiensa mukaan. Myös avointen julkaisujen käyttöä tulisi arvostaa ja hyödyntää enemmän.

Yliopistokirjastojen johtamisen ja avoimen tieteen tuntemuksen lisäksi Muhonen on ansioitunut vahvana kirjastoalan kansallisena vaikuttajana. Hän toimii Suomen yliopistokirjastojen verkoston puheenjohtajana ja Varastokirjaston johtokunnan puheenjohtajana.

Itä-Suomen yliopiston kirjaston johtamisesta Muhonen hakee uusia haasteita uralleen.

– Itä-Suomen yliopistossa on hyvä vauhti päällä. En ole aiemmin ollut yliopistossa, jossa on terveystieteiden tiedekunta, joten se kiinnostaa uutena alueena. Lisäksi vaimoni on kotoisin Joensuusta, ja sinne suuntaamme takaisin, Muhonen taustoittaa.

Ari Muhosen painolaatuinen valokuva on ladattavissa verkko-osoitteesta https://mediabank.uef.fi/A/UEF+Media+Bank/40125?encoding=UTF-8

Ari Muhonen, Itä-Suomen yliopiston kirjaston johtaja 1.6.2021 alkaen, ari.muhonen@jyu.fi, puh. 040 805 4208

Jukka Mönkkönen, rehtori, Itä-Suomen yliopisto, jukka.monkkonen@uef.fi, puh. 040 728 8057