Potilas sairaalassa

Alzheimerin tautia sairastavilla suurempi pään vammojen riski

Alzheimerin tautia sairastavilla oli kolmanneksen suurempi pään alueen vammojen riski ja noin 50 prosenttia korkeampi aivovammojen riski verrattuna henkilöihin, joilla ei ole Alzheimerin taudin diagnoosia, todettiin tuoreessa Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa. Tulokset julkaistiin Journal of Epidemiology and Community Health -lehdessä.

Tutkimus on tiettävästi ensimmäinen, jossa pään vammojen ja aivovammojen ilmaantuvuutta on tutkittu Alzheimerin tautia sairastavilla ja verrattu tautia sairastamattomiin. Kaatumiset ovat iäkkäässä väestössä merkittävin pään vammojen aiheuttaja ja aiemmissa tutkimuksissa on osoitettu Alzheimerin taudin lisäävän kaatumisriskiä. Tutkimuksen tulokset korostavat kaatumisten ehkäisyn tärkeyttä, sillä pään vammojen on osoitettu lyhentävän elinajan odotetta sekä heikentävän toimintakykyä. Alzheimerin tautia sairastavilla pään vammat voivat johtaa päivittäisten toimintojen heikentymiseen, ulkopuolisen avun tarpeeseen, ympärivuorokautisen hoivan tarpeeseen ja korkeisiin kustannuksiin jo sairauden varhaisissa vaiheissa.

Tutkimuksessa käytettiin valtakunnallista MEDALZ-rekisteriaineistoa, joka koostuu vuosina 2005-2011 Suomessa Alzheimerin taudin diagnoosin saaneista henkilöistä. Tässä tutkimuksessa aineistosta tarkasteltiin 67 172 Alzheimerin tautia sairastavaa henkilöä, joilla ei ollut aiempaa pään vammaa, sekä heille iän, sukupuolen ja yliopistollisen sairaanhoitopiirin mukaan kaltaistettua verrokkihenkilöä.

Professori Sirpa Hartikainen, Itä-Suomen yliopisto, farmasian laitos, p. 0403553784

Tutkimusartikkeli:

Ilmaniemi S, Taipale H, Tanskanen A, Tiihonen J, Hartikainen S, Tolppanen AM. Incidence of head injury and traumatic brain injury among people with Alzheimer’s disease. Journal of Epidemiology and Community Health, 2019, julkaistu verkossa 19.2.2019, doi:10.1136/jech-2018-211960