Digitaalinen alusta ja tekoäly lisäävät B2B-palveluyritysten ketteryyttä, joustavuutta ja selviytymiskykyä epävakaassa markkinatilanteessa. Itä-Suomen yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että pelkkä teknologia ei kuitenkaan riitä yksin, vaan sen ohella yrityksiltä vaaditaan myös kyvykkyyksiä strategisen muutoksen johtamiseen. Industrial Marketing Management -lehdessä julkaistussa laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin kyvykkyyksien kehittymistä neljässä digitaalisen alustan käyttöönottaneessa palveluyrityksessä.
Viimeaikainen turbulenssi markkinoilla ja kriisit, kuten korona, ovat korostaneet organisaatioiden ketteryyden, joustavuuden ja resilienssin merkitystä poikkeustiloihin sopeutumisessa ja niiden yli pääsemisessä.
– Vaikka näiden kolmen tekijän yhteys on nostettu esiin aiemmassa tutkimuksessa, on syvällinen ymmärrys erityisesti teknologian roolista näiden kilpailutekijöiden kasvattamisessa puuttunut, toteaa väitöskirjatutkija Minna Heikinheimo Itä-Suomen yliopistosta.
Tutkimuksessa tehtiin 34 palveluyritysten johdon ja asiantuntijoiden haastattelua. Tutkimus osoittaa, kuinka yritykset rakentavat digialustojen tekoälyominaisuuksien ja niistä kertyvän datan avulla tarkempaa palveluvastetta ja ketteryyttä, kuten nopeampaa reagointikykyä. Digialustalle muodostuva erilaisten palveluntuottajien muodostama osaajaverkosto ja muut yhteiset resurssit mahdollistivat puolestaan, että yritykset pystyivät hyödyntämään oikeanlaisia osaajia kysynnän mukaan yli maarajojen. Lisäksi uusi alustapohjainen tapa myydä asiantuntijapalveluita ja jatkuva kehittämisen ote auttoivat yrityksiä rakentamaan kilpailukykyä pidemmällä tähtäimellä.
Tutkimukseen osallistui tutkijoita Itä-Suomen yliopistosta ja LUT-yliopistosta. Tutkimuksessa kehitetyn strategisen johtamisen kyvykkyyksiä ja alustateknologiaa yhdistävä malli auttaa ymmärtämään tekijöitä, jotka vaikuttavat yritysten ketteryyteen, joustavuuteen ja resilienssiin. Lisäksi tutkimus tarjoaa yritysjohdolle konkreettisia neuvoja, joilla kilpailukykyä voi vahvistaa teknologia ja kyvykkyyksiä hyödyntämällä.
– On olennaista ymmärtää yritysten kilpailukykyyn vaikuttavia tekijöitä ja niiden syntymekanismeja, sillä epävakaa markkinatilanne näyttäisi jatkuvan muun muassa geopoliittisen tilanteen ja taloudellisen epävarmuuden vuoksi.
Lisätietoja:
Väitöskirjatutkija Minna Heikinheimo, kauppatieteiden laitos, Itä-Suomen yliopisto, puh. 040 760 3976, minna.heikinheimo(at)uef.fi
Tutkimusartikkeli:
Minna Heikinheimo, Pia Hautamäki, Saara Julkunen, Jonna Koponen. (2025). Dynamic capabilities and multisided platforms: Fostering organizational agility, flexibility, and resilience in B2B service ecosystems, Industrial Marketing Management, Volume 125, https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2025.01.006