Aktiiviurheilun ja yliopisto-opiskelun yhdistäminen ei ole mahdotonta

Joensuun Urheiluakatemia vietti viime viikolla 15-vuotisjuhliaan. Samassa yhteydessä palkittiin sekä urheilun saralla että opinnoissaan menestyneitä Itä-Suomen yliopiston opiskelijoita.

Tilaisuudessa opiskelijat palkinnut akateeminen rehtori Harri Siiskonen toivoi, että tulevaisuudessa yliopisto voisi tiivistää yhteistyötä urheiluakatemioiden ja urheilijoiden kanssa entisestään. Hän kyselikin urheilijoilta kokemuksia ja ehdotuksia aktiiviurheilun ja opintojen yhdistämiseen.

– Olen kokenut urheilun ja opiskelun yhdistämisen tähän mennessä melko helpoksi. Yliopisto tarjoaa paljon erilaisia mahdollisuuksia suorittaa kursseja, mikä on mielestäni erittäin hyvä asia. Pakolliset kontaktitunnit eivät ole ainut vaihtoehto, vaan kursseja voi suorittaa muillakin tavoilla, muotoili keihäänheittäjä ja suomen kielen opiskelija Saara Lipsanen.

Pesäpalloilija ja tuleva matematiikan aineenopettaja sekä luokanopettaja Iiro Kuosa kertoi, että hänen kohdallaan opiskelun ja urheilun yhdistäminen on sujunut melko vaivattomasti.

– Pesäpallon kilpailukausi osuu luonnollisesti kesään, jolloin opinnot ovat kesälomalla, eikä isompia sumplimisia opintojen ja urheilun välillä ole tästä syystä tarvinnut tehdä.

Kuosa pelasi kaksi ensimmäistä opiskeluvuottaan Hyvinkäällä.

– Silloin vielä kevätperiodin opintojen suorittaminen oli hankalampaa, mutta Joensuuhun siirryttyäni ei tätäkään ongelmaa ole enää ollut.

Lipsanen toivoo opettajilta ennen kaikkea avointa ja myötämielistä suhtautumista aktiiviurheilijoihin, jotka eivät aina pysty olemaan leirien, harjoitusten tai kilpailujen vuoksi paikalla kursseilla.

– Pääasiassa näin on ollutkin, ja olen opettajien kanssa keskustelemalla päässyt hyvin kompromisseihin.

Kuosan mukaan pesäpalloilijoilla ei ole samanlaista ongelmaa treenaamisen ja opiskelun yhdistämisessä kuin esimerkiksi yksilölajien edustajilla.

– Heille poissaolopäiviä tulee vuoden aikana väistämättä paljon enemmän, joten en ole halunnut vaatia itsellenikään mitään erityiskohtelua urheilun takia.

Molemmat urheilijat pitävät tärkeänä sitä, että aktiivisen urheilu-uran jälkeen päätyttyä heillä on tutkinto omalta alaltaan. Lipsanen valmistuu äidinkielen- sekä suomi toisena kielenä -opettajaksi.

– Vaikka urheilu tulee olemaan elämässäni läsnä varsinaisen urheilu-uran päätyttyäkin, haluan työllistyä opiskelemalleni alalle.

Kuosa kertoo, että pesäpallo on niin sanottu puoliammattilaislaji.

– Siksi pidän ammattiin valmistumista välttämättömänä vaihtoehtona oman tulevaisuuden kannalta.

Menestyskahvien yhteydessä juhlistettiin Joensuun Urheiluakatemian 15-vuotistaivalta. Urheiluakatemia on tarkoitettu tukiverkostoksi kilpaurheileville nuorille ja nuorille aikuisille, joiden tavoitteena on kansallinen ja kansainvälinen huippu. Joensuun Urheiluakatemia auttaa yhdistämään urheilun ja opiskelun joustavasti yhteistyössä paikallisten oppilaitosten kanssa.

Tilaisuudessa palkitut olivat:
Simo Lipsanen, metsätieteet, kolmiloikka (SM 1., EM 9.), Saara Lipsanen, suomen kieli, keihäänheitto (SM 2.), Marika Teini, oikeustieteet, suunnistus (EM 1., MM 2.) sekä pesäpalloilijat (SM 1.) Matias Hänninen, luokanopettajakoulutus, Iiro Kuosa, matematiikan aineenopettajan ja luokanopettajan koulutus ja Konsta Piironen, luokanopettajakoulutus.