Lähikuva mikrofonista studioympäristössä.

Akateeminen vartti: Miten paljon autoni saastuttaa?

Tämä on Akateeminen vartti -podcastin tekstivastine. Linkki podcastin ääniversioon löytyy tekstivastineen alta.

Marianne Mustonen: Kuuntelet luonnontiedeaiheista Akateemista varttia ja minä olen Marianne Mustonen. Autoilun aiheuttamat päästöt ovat kuuma puheenaihe, jossa mielipiteitä löytyy joka lähtöön. Auton omistaja joutuu miettimään tätä asiaa viimeistään katsastuskonttorin päästömittauksessa. Ovatko luvut kohillaan vai joko taas hylsy paperiin vilahtaa?

Katsastuksessa tehtävän mittauksen tulokset ovat kuitenkin vain suuntaa antavia. Meneillään olevassa tutkimuksessa selvitetään auton päästöjä oikeassa ajotilanteessa. Aiheesta kertomassa yliopistotutkija Santtu Mikkonen sovelletun fysiikan laitokselta.

Santtu Mikkonen:  -- yliopistotutkija Santtu Mikkonen. Seistään tällä hetkellä täällä Toivolan liikenneaseman pihassa, ja täällä mitataan autojen kylmäkäynnistyksen päästöä. Katotaan, minkä verran auton pakoputkesta tulee tavaraa ulos silloin, ku se startataan kylmänä talvisena pakkaspäivänä.

Marianne Mustonen: Ei nyt tääl on semmonen kymmenen astetta pakkasta, niin mitäs se tekee autolle?

Santtu Mikkonen: Se tekee sen, että auto ku on kylmä, niin moottori käynnistyessään tuottaa paljon suuremmat päästöt verrattuna siihen, mitä se ois lämpimänä kesäpäivänä tai mahollisesti myös esilämmityksen jälkeen. Elikkä tässä tutkimuksessa myös verrataan siihen, että jos autoa lämmitetään ennen liikkeelle lähtöä, niin minkä verran se päästö pienenee siitä, kuin startattaessa ihan kylmiltään.

Marianne Mustonen: Teil on täällä ollu käytössä nyt kuusi autoa ja sit tämmönen mittauspakettiauto. Mitäs näillä nyt on tehty?

Santtu Mikkonen: Tässä meil on suunniteltuna tämmönen ajoreitti, joka on n. 16 km pitkä. Ajetaan se lenkki näillä mitattavilla autoilla. Meil on käytössä Tampereen yliopiston liikkuva laboratorio, johonka on rakennettu mittauslaitteisto ilmakehän kaasuille ja hiukkasille. Se mittaa sitten sitä, mitä sieltä auton pakoputkesta tulee ulos  mis on normaalin ajosuoritteen aikana. Elikkä meil on tässä eri nopeukset, ajetaan eri nopeuksilla. Vauhdit vaihtelee neljästäkympistä kaheksaankymppiin, ja katotaan, miten se ajonopeus vaikuttaa päästöön myöskin ja mitenkä liikkeellelähöt myöskin vaikuttaa.

Marianne Mustonen: Mitä kaikkia mittalaitteita teil on mukana tuolla pakettiautossa?

Santtu Mikkonen: Siellä on hiukkaslaskureita, jotka mittaa hiukkasten kokoja, minkä kokosia hiukkasia sieltä auton pakoputkesta tulee. Sitten siellä on (massa)spektrometri, joka mittaa hiukkasten kompositioo elikkä mikä se kemiallinen koostumus näissä hiukkasissa on. Sitten siellä on erilaisia kaasuanalysaattoreita. Mitataan hiilidioksidia, häkää, mustaa hiiltä ja muita tämmösiä merkittäviä kaasuja, mitä auton pakoputkesta palamisen tuotteena tulee.

Marianne Mustonen: Milloin tästä ois tuloksia luvassa?

Santtu Mikkonen: Nyt ku saahaan mittaukset loppuun, niin aineiston käsittely aloitetaan heti. Tietysti tieteellinen julkaiseminen on sen verran hidasta, että ei välttämättä vielä artikkeli tule ihan hetkessä ulos. Mutta jotain tuloksia koitetaan saaha jo tässä konferenssissa esitettäväks, mahollisesti kesän, syksyn aikana jo.

Marianne Mustonen: Kuuntelit juuri Akateemista varttia auton päästöistä. Minä olen Marianne Mustonen ja vieraana meillä oli tänään Santtu Mikkonen. Löydät tästä aiheesta jutun ja pienen videonkin yliopistomme verkkosivuilta. Kiitos, kun olit mukana.

Avainsanat