Akateeminen rehtori Tapio Määttä.

Akateeminen rehtori Tapio Määttä on Vuoden tieteentekijä

Tapio Määttä palkittiin käytännön teoista tieteentekemisen ja tieteentekijöiden työhyvinvoinnin hyväksi.

Tieteentekijöiden liitto on myöntänyt Vuoden tieteentekijän palkinnon Itä-Suomen yliopiston akateemiselle rehtorille Tapio Määtälle. Ensimmäistä kertaa palkinnon historiassa liitto palkitsee työnantajan edustajan.

Palkintoperusteluiden mukaan Tapio Määttä korostaa johtajan vastuuta työhyvinvoinnista, eikä se jää vain sanahelinäksi. Hän on edistänyt tieteentekijöiden mahdollisuuksia pitkäjänteiseen tieteentekemiseen ja tieteentekijöiden työhyvinvointia Itä-Suomen yliopistossa.

Käytännön toimina palkitsijat mainitsevat kymmenen prosentin työsuhteen tarjoamisen apurahatutkijoille samoin kuin linjauksen väitöskirjatutkija-nimikkeestä tohtorikoulutettavan sijaan. Hänen aloitteestaan yliopiston strategiarahoituksesta on palkattu opetusavustajia helpottamaan opettajien työkuormaa etä- ja hybridiopetuksen aikana sekä tukihenkilöitä auttamaan etenkin digipedagogiikassa. Määtän johtamisessa korostuvat viestintä ja yhteisön kuunteleminen, palkinnon perusteluissa kerrotaan.

Tapio Määttä on tuonut lisäksi yliopiston johtamiseen uudenlaista avoimuutta ja vuorovaikutusta keskustelemalla ja keskusteluttamalla tutkimukseen, tieteeseen ja yliopistoon liittyviä asioita aktiivisesti myös Twitterissä, jossa hänellä on 17000 seuraajaa. Syyskuussa 2021 hän oli käynnistämässä Twitterissä #MinäTutkin-kampanjaa yhdessä Sami Syrjämäen kanssa, jossa hän kannusti tieteentekijöitä kertomaan omasta tutkimuksestaan, ja siitä, mihin tutkimuksella pyritään.

Tieteentekijät on valinnut Vuoden tieteentekijän vuodesta 1997. Tutkitun tiedon teemavuoden kunniaksi palkittavaa saivat ehdottaa myös kaikki tutkitun tiedon ystävät.

Työrauhan turvaaminen tärkeä tavoite

Tieteentekijöiden liitto kannustaa korkeakouluja kiinnittämään huomiota aktiivisiin toimenpiteisiin, joilla parannetaan tieteentekemisen edellytyksiä.

- On tullut aika nostaa esiin laadukas johtaminen ja hyvä henkilöstöpolitiikka keskeisinä työkaluina, joilla parannetaan tutkijanurien vetovoimaa ja tieteentekijöiden mahdollisuuksia tehdä työtään pitkäjänteisesti ja vaikuttavasti, toteaa Tieteentekijöiden puheenjohtaja Maija S. Peltola.

Peltolan mukaan tutkijoiden halua kiinnittyä akateemiselle uralle koettelevat poukkoileva rahoitus, pätkätyöt, sumeat uranäkymät ja tunne työyhteisön ulkopuolisuudesta. Palkitsijoiden mukaan Tapio Määttä on osoittanut, että yliopistojen toimintakulttuuria voi muuttaa johtamisella.

– Uskon vahvasti siihen, että keskeneräisten asioiden yhteinen käsittely koko henkilökunnan kesken luo työhyvinvointia ja johtaa parempiin päätöksiin. Minulle myös opiskelijat ovat aina tärkeä osa yliopistoyhteisöä, sanoo Tapio Määttä.

Määtän mukaan opettajien ja tutkijoiden työrauhan turvaamisesta on tullut akateemisessa johtamisessa yhä tärkeämpi tavoite.

– Opetuksen ja tutkimuksen vapaus ovat yliopistoissa työskentelevien työmotivaation kulmakiviä, useille syy ylipäänsä työskennellä yliopistolla. Koen meidän akateemisten johtajien tärkeäksi tehtäväksi puolustaa tuota vapautta niin lisääntyviä ulkoisia paineita kuin yliopistojen omasta toiminnasta kumpuavia byrokratisoitumistendenssejä vastaan. Palkitsevinta työssäni on se, kun olen onnistunut saamaan opettajat ja tutkijat sekä yliopistopalveluiden henkilökunnan kehittämään yhdessä kaikille parempaa työyhteisöä, hän kertoo.

Tiedotteen lähde: Tieteentekijöiden liitto, https://tieteentekijat.fi/vuoden-tieteentekija-2021-on-tapio-maatta/

Median haastattelupyynnöt Tapio Määtälle ja Maija S. Peltolalle: Eevastiina Aho, p. 040 620 3136, eevastiina.aho(at)tieteentekijat.fi.