UEFin liput.

Ääniä idästä -teos haastaa mielikuvan yksikielisestä Itä-Suomesta – julkistamistilaisuus 4. joulukuuta

Mitä kieliä Itä-Suomessa käytetään? Entä mitä kieliä on ennen käytetty? Näihin kysymyksiin vastaa teos Ääniä idästä – Näkökulmia Itä-Suomen monikielisyyteen. Teoksen julkistamistilaisuus järjestetään 4. joulukuuta klo 13 Joensuussa ja Zoomissa. Teoksen ovat toimittaneet professori Leena Kolehmainen Turun yliopistosta sekä professori Helka Riionheimo ja tutkijatohtori Milla Uusitupa Itä-Suomen yliopistosta.

Ääniä idästä on teos, joka haastaa mielikuvan yksikielisestä Itä-Suomesta. Itä-Suomen kielellinen historia on värikäs ja nykyisyyskin monikielinen. Kirjan artikkeleissa liikutaan usean eri maakunnan alueella ja useilla eri paikkakunnilla, muun muassa Hyrynsalmella, Ilomantsissa, Joensuussa, Kiihtelysvaarassa, Kontiolahdella, Mikkelissä, Salmissa, Sortavalassa ja Varkaudessa.

Teos nostaa esiin myös monikielistymisen vastakohdan: kieliä hylätään ja unohdetaan, ja ne voidaan vaientaa.

Teoksen artikkelit vastaavat esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:
• Mitä kieliä Varkauden hautausmailla näkyy?
• Millainen on englannin rooli itäsuomalaisten tviittivirrassa?
• Millaista oli olla jatkosodassa tulkkina?
• Mitä kieliä käytettiin luovutetussa Raja-Karjalassa?
• Miten itäsuomalainen nuori käyttää englantia arjessaan?
• Millä kielillä kansainvälinen taideryhmä toimii Joensuussa?
• Millaisia muistikuvia ilomantsilaisilla on karjalan kielestä?

Teoksessa esiin nousevat seuraavat kielet: englanti, espanja, karjala, kirkkoslaavi, puola, ranska, ruotsi, saksa, serbia, suomi ja venäjä. Teoksen kirjoittajat ovat tutkijoita Itä-Suomen, Turun ja Grazin yliopistoista.

Tilaisuus järjestetään Carelicumin auditoriossa (Koskikatu 5) ja etäyhteydellä Zoomissa. Sekä lähi- että etäosallistujien tulee ilmoittautua ennakkoon viimeistään 2.12. verkkolomakkeella. Zoom-linkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse 3.12.

Ohjelma (klo 13–15)
• Tilaisuuden avaus ja kirjan lyhyt esittely (kirjan toimittajat)
• Monikielinen Suomi ennen ja nyt (professori emerita Pirkko Nuolijärvi, Helsingin yliopisto)
• Kirjan artikkelit esittäytyvät
• Kommenttipuheenvuoro (FT Maija Surakka, Itä-Suomen yliopisto)
• Mahdollisuus kysyä ja kommentoida
Ääniä idästä -kokoelmaa myy SKS:n verkkokirjakauppa.

Leena Kolehmainen, Turun yliopisto, leena.kolehmainen(a)utu.fi, p. 050 434 9550
Helka Riionheimo, Itä-Suomen yliopisto, helka.riionheimo(a)uef.fi, p. 050 442 3418
Milla Uusitupa, Itä-Suomen yliopisto, milla.uusitupa(a)uef.fi, p. 050 413 1108