Farmaseutti tarkastaa lääkereptiä

A-lehdet kehittää Itä-Suomen yliopiston verkkoapteekkia

A-lehdet ja Itä-Suomen yliopiston apteekin verkkoapteekki aloittavat yhteistyön Yliopistonverkkoapteekki.fi:n toiminnan kehittämiseksi. Tavoitteena on rakentaa kuluttajaa entistä monipuolisemmin palveleva verkkokauppakokonaisuus. Yhteistyössä hyödynnetään A-lehtien erityisosaamista verkkokauppaliiketoiminnasta sekä terveyden ja hyvinvoinnin kohderyhmäymmärryksestä, sekä Yliopistonverkkoapteekki.fi:n visiota apteekkitoiminnan kehittämisestä. Verkkokauppojen kehittäminen on osa A-lehtien uutta liiketoimintaa.

Tulevaisuudessa kuluttajien tulee itse ottaa vastuuta yhä enemmän sairauksien ennaltaehkäisystä ja oman terveytensä edistämisestä. Samanaikaisesti virtuaaliset terveyspalvelut, verkkokauppa ja asioiminen verkossa yleistyvät. A-lehtien terveys liiketoiminnan missiona on rakentaa kuluttajille digitaalisia terveyspolkuja terveyden ja hyvinvoinnin sisältöjen, verkkokaupan ja digitaalisten palveluiden kautta.

– Suomessa toimii jo yli 100 verkkoapteekkia, joiden kautta kuluttaja voi tilata lääkkeet suoraan kotiovelleen toimitettuna. On mahtavaa, että pääsemme rakentamaan yhdestä maamme isoimmista verkkoapteekeista entistä toimivamman ja kuluttajaa paremmin palvelevan apteekin, kertoo A-lehtien myyntijohtaja Päivi Vaipuro.

Yliopistonverkkoapteekki.fi on Suomen ensimmäisiä verkkoapteekkeja, ja se on toiminut vuodesta 2008 alkaen.

– Apteekit kehittävät koko ajan toimintaansa vastaamaan kuluttajien muuttuviin tarpeisiin. Digitaaliset toiminnot ovat apteekkien arkipäivää ja apteekit ovat reaaliajassa kytkettynä useisiin terveydenhuollon ja viranomaisten järjestelmiin. Kehittämällä myös verkkoapteekkia tuomme asiantuntevat apteekkipalvelut ja laadukkaat tuotteet lähemmäs kuluttajaa, sanoo apteekkari Jouko Savolainen Itä-Suomen yliopiston apteekista.

Apteekkitoiminnan tuominen verkkoon ei ole aivan niin suoraviivaista kuin useimpien muiden toimialojen. Lääkkeisiin liittyvällä sääntelyllä varmistetaan kuitenkin turvallinen ja tarkoituksenmukainen lääkehoito asiakkaalle ja hyöty yhteiskunnalle.

Yhteistyössä hyödynnetään muun muassa apteekkiverkkokaupan tuotesuositteluja Suomen suurimmassa terveyden ja hyvinvoinnin sivustossa, Terve.fi:ssä, tekoälyn avulla. Tavoitteena on muodostaa lukijaa parhaiten palveleva kokonaisuus Terve.fi -medioissa.

A-lehdet on terveyden toimialan ja sisältöjen asiantuntija. Se julkaisee mm. neljää terveysaiheista lehteä: Kauneus ja Terveys -, Voi hyvin -, Apu Terveys - ja syksyllä lanseerattua Terve.fi -lehteä, sekä Terve.fi-verkkopalvelua, joka tavoittaa yli miljoona kävijää kuukausittain. (Lähde: A-lehdet)

Lisätiedot:

Itä-Suomen yliopiston apteekki, apteekkari, Jouko Savolainen, p. 029 445 6003, jouko.savolainen (a) uef.fi

A-lehdet Oy, myyntijohtaja, Päivi Vaipuro, p. 050 494 1680, paivi.vaipuro (a) a-lehdet.fi

A-lehdet Oy, liiketoimintajohtaja, terveys, Tuuli Toivainen, p. 050 414 4556, tuuli.toivainen (a) a-lehdet.fi