Arto Urtti Kuopion farmasian 50-vuotisjuhlaseminaarissa.

50 vuotta farmasiaa Kuopiossa – menestystä rakennetaan yhä laajemmalla osaamisella

–  Opetuksen alkupäivät olivat välillä kriisinhallintaa, välillä kaaosta, muisteli emeritusyliassistentti Ewen MacDonald Kuopion farmasian koulutuksen 50-vuotisjuhlassa 28. lokakuuta.

Opetusta rakennettiin samaan aikaan kun syksyllä 1973 aloittaneen ensimmäisen vuosikurssin opinnot etenivät. – Aluksi opetettiin mitä osattiin, ei niinkään mitä opiskelijat tarvitsivat. Rautaisia ammattilaisia täältä on kuitenkin valmistunut, ehkä meistä huolimatta, MacDonald veisteli.

Farmasian laitoksen lupsakka yhteisöllisyys, toiminnan poikkitieteellisyys ja vaikuttavuus toistuivat juhlaseminaarin puheissa.

Toivo Naaranlahti, Arto Urtti, Jussi Pihlajamäki, Inka Puumalainen, Jarkko Ketolainen, Kristiina Huttunen ja Jarkko Rautio Kuopion farmasian 50-vuotisjuhlaseminaarissa.
Toivo Naaranlahti, Arto Urtti, Jussi Pihlajamäki, Inka Puumalainen, Jarkko Ketolainen, Kristiina Huttunen ja Jarkko Rautio.
Inka Puumalainen Kuopion farmasian 50-vuotisjuhlaseminaarissa.
Inka Puumalainen.
Eija Pelkonen ja Jarkko Kangasmäki Kuopion farmasian 50-vuotisjuhlaseminaarissa.
Fimean ylijohtaja Eija Pelkosen (vas.) mukaan farmasian laitos on mukana rakentamassa paitsi alueellista, myös kansallista ja Euroopan lääkealan tulevaisuutta. Sotilasapteekin johtaja Jarkko Kangasmäki toi Puolustusvoimien terveiset.
Emeritussairaala-apteekkeri Toivo Naaranlahti Kuopion farmasian 50-vuotisjuhlaseminaarissa.
Toivo Naaranlahti.
Kristiina Huttunen Kuopion farmasian 50-vuotisjuhlaseminaarissa.
Kristiina Huttunen.
Piia Siitonen esittelee farmaseuttista pakohuonetta.
Yliopistonlehtori Piia Siitonen esitteli opetusapteekkia ja farmaseuttista pakohuonetta, Pakoteekkia.
Farmasialiiton puheenjohtaja Maija Pirttijärvi Kuopion farmasian 50-vuotisjuhlaseminaarissa.
– Alan sisäinen keskustelu on entistä tärkeämpää, totesi farmasialiiton puheenjohtaja Maija Pirttijärvi.
Matti Viluksela, Kirsi Vähäkangas, Mauno Airaksinen ja Hannu Komulainen Kuopion farmasian 50-vuotisjuhlaseminaarissa.
Matti Viluksela, Kirsi Vähäkangas, Mauno Airaksinen ja Hannu Komulainen.
Apteekkariliiton puheenjohtaja Risto Kanerva Kuopion farmasian 50-vuotisjuhlaseminaarissa.
Apteekkariliiton puheenjohtaja Risto Kanerva kiitti farmasian laitosta rakentavasta yhteistyöstä ja avoimesta keskustelusta. – Yhdessä mietimme, miten koulutus voi vastata työelämän tarpeisiin.
Leena Tuomisto, Jouko Tuomisto ja Petteri Paronen Kuopion farmasian 50-vuotisjuhlaseminaarissa.
Leena Tuomisto, Jouko Tuomisto ja Petteri Paronen.