3AWater. Kuva: 3AWater

3AWaterin vesien metallianalysaattori lanseerataan Euroopan markkinoille vuoden 2021 lopulla

3AWater Oy on kuopiolainen teknologia-startup, joka kaupallistaa nopeaa ja helppokäyttöistä ratkaisua vesien metallipitoisuuksien mittaamiseen. Tuotetta käytetään riskien hallintaan ja ympäristön tarkkailuun paljon metallipitoisia vesiä käsittelevässä teollisuudessa kuten kaivoksilla. Teknologiaa on alun perin kehitetty Itä-Suomen yliopiston sovelletun fysiikan laitoksella.

3AWater Oy on kerännyt 90 000 euroa yksityisen rahoituksen kansainvälisen myynnin käynnistämiseen

3AWaterin tuote lanseerataan Euroopan markkinoille vuoden 2021 lopulla

3AWaterin Multimetal Water Analysis System on kannettava laitteisto vesien metallipitoisuuksien mittaamiseen nopeasti kenttäolosuhteissa. Tuotteella voidaan korvata hitaat ja kalliit laboratoriomittaukset varsinkin silloin, kun tuloksia tarvitaan heti päätöksenteon tueksi. Laitteisto lanseerataan Euroopan markkinoille loppuvuoden 2021 aikana. Laitteen prototyyppiä on pilotoitu onnistuneesti useiden kaivos- ja ympäristöalan asiakkaiden kanssa niin kotimaassa kuin Ranskassakin.

– Koronatilanteen aiheuttamista matkustusrajoituksista huolimatta onnistuimme myymään ja suorittamaan laajamittaiset pilotit yhdessä ensimmäisten asiakkaittemme ja kehityskumppaneidemme kanssa. Näin asiakkaat pääsivät tutustumaan kenttämittausten tulevaisuuden teknologiaan, ja me saimme arvokasta tietoa tuotekehitystämme varten, sanoo 3AWaterin asiakassuhteista vastaava tuotekehityspäällikkö Jani Tuovinen.

– Olemme tehneet suuren kehitystyön skaalatessamme tuotannon ja luodessamme tuotantoketjut alihankkijoidemme kanssa, mikä ei ole itsestään selvyys nanoteknologiaan perustuvalle tuotteelle. Olemme tällä hetkellä viimeistelemässä validointeja, joilla voimme taata tuotteen kestävyyden ja tulosten luotettavuuden asiakkaillemme. Olemme kesän jälkeen valmiina toimittamaan ensimmäiset tuotteet ennakkotilaajille, kommentoi teknologiajohtaja Joakim Riikonen.

3AWater Oy:n tähänastista toimintaa ovat rahoittaneet ja tukeneet Butterfly Ventures, Business Finland, Euroopan Innovaatio ja teknologia (EIT) neuvoston RawMaterials yhteisö sekä yrityksen perustajat.

Bernhard Münzing liittyy uutena sijoittajana yritykseen tuomaan kokemusta kansainvälisestä myynnistä sekä liiketoiminnan kehityksestä

Saksalainen sijoitusyhtiö BePaMü GmbH oli 18.5.2021 suljetun suunnatun osakeannin suurin merkitsijä. Yritystä johtaa omistaja ja alkuvaiheen startup-sijoittaja Benhard Münzing, joka on luonut menestyksekkään uran kemianteollisuudessa kansainvälisen myynnin sekä strategisen markkinoinnin ja liiketoiminnan kehityksen saralla.

– 3AWater on luonut erinomaisen teknologian nopeaan metallipitoisuuksien analysointiin ja se mahdollistaa tehokkaan reagoinnin, jolla voidaan estää tulevaisuudessa suuria ympäristövahinkoja. Tämän tyyppinen teknologia ja liiketoiminta sopii hyvin sijoitusfilosofiaani, sanoo Münzing.

– Otamme innolla mukaan sijoittajan, joka tuo meille kokemusta kansainvälisestä myynnistä sekä liiketoiminnasta. Ajoitus erittäin hyvä, sillä olemme juuri tuomassa tuotettamme markkinoille, ja Bernhard Munzing tuo mukaan arvokasta tietotaitoa kehittämään myyntistrategiaamme ja vauhdittamaan kansainvälistä kasvuamme, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Tuomo Nissinen.

Muut rahoituskierrokselle osallistuneet sijoittajat olivat Oy Piinom Ab ja Keskuskauppakamari. Sijoitus on osa suurempaa rahoituskokonaisuutta, johon kuuluu myös Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen julkista tukea. Rahoituksen kokonaismäärä on noin 280 000 euroa, ja tämän rahoituksen turvin 3AWater kykenee viimeistelemään tuotteensa, sekä aloittamaan kansainvälisen myynnin.

– Vakuutuin 3AWaterin liiketoimintaideasta jo heidän voitettuaan Kuopion alueen kauppakamarin järjestämän Tahko Ski Lift Pitch -kilpailun vuonna 2019. Keskuskauppakamari haluaa olla mukana tukemassa suomalaisia ympäristöinnovaatiota, kommentoi Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi heidän sijoitustaan.

– Haluamme kiittää sijoittajia luottamuksesta tiimiimme. Yhdessä heidän ja varhaisten asiakkaiden kanssa meidän on mahdollista jatkaa työskentelyä puhtaamman veden puolesta auttamalla teollisuutta hallitsemaan ympäristöpäästöjään paremmin. Olemme myös kiitollisia Suomen ja EU:n tuesta startup-yrityksille ja niiden innovaatioille, sanoo Tuomo Nissinen.

Lisätietoja: Tuomo Nissinen, tuomo (a) 3awater.com, p. 050 3643220

Avainsanat