Laboratoriovälineitä

USA:n migreenitutkimussäätiöltä apuraha endokannabinoideja hajottavien entsyymien tutkimiseen

Yhdysvaltain migreenitutkimussäätiö, Migraine Research Foundation, on myöntänyt  200 000 dollarin tutkimusapurahan Itä-Suomen yliopiston ja italialaisen Pavian yliopiston yhteiselle tutkimukselle, jossa paneudutaan elimistön endokannabinoidien ja migreenin säätelymekanismien yhteyksiin. Rahoitus on kaksivuotinen.

Endokannabinoidit ovat elimistön itse tuottamia, lääkekannabiksen tavoin vaikuttavia yhdisteitä. Ne ovat herättäneet laajaa kiinnostusta mahdollisena lääkeaineiden vaikutuskohteena aivoperäisten tautien, syövän ja kroonisen kivun hoidossa. Kannabiksen kipua lievittävät ominaisuudet on tunnettu jo vuosituhansia, mutta turvallisemmille ja tehokkaammille tavoille hoitaa kiputiloja on maailmalla suuri kysyntä.

Itä-Suomen yliopiston A.I. Virtanen -instituutin professori Rashid Giniatullin ja biolääketieteen yksikön yliopistotutkija Juha Savinainen hyödyntävät migreenitutkimuksessaan endokannabinoideja hajottavien entsyymien estäjiä. Näiden yhdisteiden avulla voidaan nostaa endokannabinoidien määrää kudoksissa paikallisesti, juuri siellä missä ne luonnollisesti vaikuttavat. Samalla vältetään kannabiksen lääkinnälliseen käyttöön liittyvät haitalliset psyykkiset sivuvaikutukset. Tutkimuksessa hyödynnetään eräitä Itä-Suomen yliopistossa kehitettyjä, erittäin tehokkaita entsyymiestäjiä. Itä-Suomen yliopiston AIV-instituutilla sekä biolääketieteen ja farmaseuttisen kemian yksiköillä on migreenin ja endokannabinoidien perustutkimuksesta jo lähes 20-vuotinen kokemus, jota päästään nyt hyödyntämään yhdessä kansainvälisten migreenin huippututkijoiden kanssa.

Professori Rashid Giniatullin, Itä-Suomen yliopisto, A.I. Virtanen -instituutti, rashid.giniatullin (a) uef.fi, puh. +358403553665

Yliopistotutkija, dosentti Juha Savinainen, Itä-Suomen yliopisto, biolääketieteen yksikkö, juha.savinainen (a) uef.fi, puh. +358403553696