StarT-logo

StarT-virtuaalifestareilla kannustetaan koululaisia luonnontieteiden ja matematiikan opiskelun pariin

Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskus julkaisee lasten ja nuorten LUMA-projekteja esittelevän StarT-virtuaalifestarivideon torstaina 23.4. Video on katsottavissa linkistä https://youtu.be/SL9NoFBDPso

Eri puolilla Suomea järjestettävät StarT-festarit on tänä keväänä muutettu virtuaalifestareiksi korona-tilanteen vuoksi. StarT-virtuaalifestareilla halutaan innostaa ja kannustaa lapsia ja nuoria luonnontieteiden ja matematiikan opiskelun pariin.

Itä-Suomen yliopistossa tämä on tehty esittelemällä Joensuun StarT-festarille ilmoitettuja projektitöitä virtuaalifestarivideon välityksellä. Lisäksi ilmoittautuneet ja heidän luokkatoverinsa palkitaan katseluoikeudella suomalaisiin lapsille ja nuorille suunnattuihin dokumenttielokuviin. Tästä aineettomasta palkinnosta jokainen oppilas voi nauttia omalta päätelaitteeltaan. Opettajat voivat myös hyödyntää dokumenttielokuvan katselukokemusta ja elokuvan pohjalta tehtyjä oppimateriaaleja etäopetuksessaan. Joensuun festareille ilmoittautui yhteensä 14 oppimisyhteisöä eri puolilta Itä-Suomea. Projektien aiheet vaihtelivat laser-radasta retkeilykerhoon.

Alueelliset StarT-festivaalit ovat osa laajempaa LUMA-keskus Suomen vuonna 2016 käynnistämää StarT-toimintamallia, jolla tuetaan uusien opetussuunnitelmien mukaisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamista varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. StarTin pitkäaikaisena tavoitteena on vakiinnuttaa yhteisöllinen ja innostava StarT-toiminta osaksi koulujen ja muiden oppimisyhteisöjen jokavuotista toimintaa.

“Yhdessä hyvään tulevaisuuteen!” kuuluu StarTin motto. Yhteisen tulevaisuuden rakentamisessa ovat tärkeässä roolissa myös StarTin lukuisat yhteistyökumppanit. He tarjoavat monipuolisesti tukeaan myös StarT-festivaalien järjestämisessä toimien muun muassa tuomareina, oheisohjelman järjestäjinä sekä ansioituneimpien tiimien palkitsijoina. Tervetuloa!

Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksen johtaja Mervi Asikainen, 050 4421178, mervi.asikainen (a) uef.fi

Tutkijatohtori, LUMA-koordinaattori Mikko Kesonen, 050 4422 616, mikko.kesonen (a) uef.fi

Verkossa https://luma.uef.fi/koulutukset-ja-tapahtumat/tapahtumat/start-aluefestivaalit/