Eläkeläisiä kävelyllä

Psyykenlääkkeiden päällekkäiskäyttö yleistä Alzheimerin tautia sairastavilla

Jopa puolet Alzheimerin tautia sairastavista käyttää jotain psyykenlääkettä ja lähes joka viides useampaa psyykenlääkettä yhtä aikaa, paljasti Itä-Suomen yliopiston tutkimus. Psyykenlääkkeiden käyttö oli yleisempää kuin vertailuhenkilöillä jo viisi vuotta ennen Alzheimerin taudin diagnoosia ja ero kasvoi entisestään Alzheimerin taudin diagnoosin aikoihin. Neljä vuotta diagnoosin jälkeen psyykenlääkkeiden käyttö oli noin kolme kertaa yleisempää Alzheimerin tautia sairastavilla kuin heidän vertailuhenkilöillään.

Psyykenlääkeryhmistä erityisesti psykoosilääkkeitä Alzheimerin tautia sairastavat käyttivät lähes kahdeksan kertaa useammin kuin tautia sairastamattomat. Sen sijaan eroa ei ollut rauhoittavien ja unilääkkeiden käytössä. Neljän vuoden kuluttua diagnoosista noin joka viides Alzheimerin tautia sairastavista käytti vähintään kahta psyykenlääkettä samanaikaisesti, joten niiden käyttö oli heillä noin kolme kertaa yleisempää kuin vertailuhenkilöillä.  Yleisin yhdistelmä oli masennuslääke ja lisäksi joko psykoosilääke tai bentsodiatsepiini tai sen kaltainen lääke.

Suomalaisen hoitosuosituksen mukaan Alzheimerin taudin hoidossa käytetään aina dementialääkkeitä, ellei niiden käytölle ole vasta-aiheita. Ensisijaiseksi lääkkeeksi suositetaan AKE-lääkkeitä eli asetyylikoliiniesteraasin estäjiä. Toissijaisena lääkkeenä käytetään memantiinia potilaille, joille AKE-hoito ei sovi.  Tutkimuksen mukaan AKE-lääkkeiden käyttö vähensi usean psyykenlääkkeen yhteiskäytön todennäköisyyttä, kun taas memantiinin käyttö lisäsi sen todennäköisyyttä. Tulokset julkaistiin European Neuropsychopharmacology -lehdessä.

Psyykenlääkkeiden käytön yleisyys ja erityisesti usean psyykenlääkkeen yhtäaikainen käyttö on huolestuttavaa, sillä jo yksittäisen psyykenlääkkeen käyttöön liittyy vakavien haittavaikutusten ja -tapahtumien riski.

Tutkimus on osa Itä-Suomen yliopiston valtakunnallista rekisteripohjaista MEDALZ-tutkimusta, jossa seurataan vuosina 2005–2011 Alzheimerin tautiin sairastuneita suomalaisia. Tutkimusaineistoon kuului 70 718 Alzheimerin tautiin sairastunutta. Tähän tutkimukseen osallistui tutkijoita myös Utrechtin yliopistosta Hollannista.

Sirpa Hartikainen, professori, Itä-Suomen yliopisto, farmasian laitos, Kuopio, p. 040 355 3784, Sirpa.Hartikainen(at)uef.fi

Tutkimusartikkeli:

Orsel K, Taipale H, Tolppanen AM, Koponen M, Tanskanen A, Tiihonen J, Gardarsdottir H, Hartikainen S. Psychotropic drugs and psychotropic polypharmacy among persons with Alzheimer’s disease. European Neuropsychopharmacology, julkaistu verkossa 25.8.2018.