UEF liput lipputangoissa

Olli Kärkkäiselle ESBRA-Nordmann-palkinto alkoholiriippuvuuden tutkimuksesta

Apurahatutkija Olli Kärkkäinen Itä-Suomen yliopistosta on saanut alkoholiriippuvuuteen liittyvästä tutkimuksestaan kansainvälisen ESBRA-Nordmann-palkinnon. Palkinto luovutettiin alan eurooppalaisen tutkimusseuran ESBRAn (The European Society for Biomedical Research on Alcoholism) kongressissa Belgiassa 12. lokakuuta.

ESBRA-Nordmann-palkinto myönnetään joka toinen vuosi nuorelle tutkijalle, joka on edistänyt merkittävästi alkoholismin biolääketieteellistä tutkimusta.

Aineenvaihduntatuotteet paljastavat raskaudenaikaisen alkoholinkäytön

Olli Kärkkäinen on koulutukseltaan farmasian tohtori. Väitöskirjassaan hän osoitti, että hormoni- ja välittäjäainejärjestelmät ovat häiriintyneet alkoholistien aivoissa. Tällä hetkellä hän tutkii alkoholin käyttöön liittyviä muutoksia aineenvaihduntatuotteiden profiileissa. Esimerkiksi raskauden aikaista alkoholinkäyttöä tutkitaan laajassa kuopiolaisessa KuBiCo-tutkimuksessa. Tutkimuksessa on havaittu hiljattain, että alkoholinkäyttö ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana muuttaa aineenvaihduntatuotteiden profiilia raskaana olevan äidin elimistössä. Tavoitteena on että raskaudenaikainen alkoholinkäyttö voitaisiin todeta tiettyjen aineenvaihduntatuotteiden perusteella esimerkiksi veri- tai istukkanäytteestä.

– Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on merkittävin estettävissä oleva lasten kehityshäiriöitä aiheuttava tekijä maailmassa. Kuitenkin FASD on alidiagnosoitu maailmanlaajuisesti, myös Suomessa, Kärkkäinen toteaa.

FASD (fetal alcohol spectrum disorders) tarkoittaa alkoholin aiheuttamien sikiövaurioiden laajaa kirjoa.

– Raskauden aikaisen alkoholinkäytön aiheuttamien molekyylitason muutosten parempi ymmärtäminen auttaa tulevaisuudessa sekä tunnistamaan luotettavia merkkiaineita diagnosoinnin avuksi että löytämään mahdollisia uusia kohteita lääkehoidoille FASD-vaurioiden estämiseksi.

Apurahatutkija Olli Kärkkäinen, olli.karkkainen (a) uef.fi, puh. +358503718309

Kubico.fi

Anni Lehikoinen, Olli Kärkkäinen, Marko Lehtonen, Seppo Auriola, Kati Hanhineva, Seppo Heinonen. Alcohol and substance use are associated with altered metabolome in the first trimester serum samples of pregnant mothers. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology 223 (2018), 79–84. http://doi.org/10.1016/j.ejogrb.2018.02.004