UEF liput lipputangoissa

Kuopion yliopistosäätiölle suurlahjoitus elintapasairauksien, ikääntymisen ja muistisairauksien tutkimuksen ja opetuksen tueksi

Kuopion yliopistosäätiö on saanut yli miljoonan euron lahjoituksen, jonka tarkoituksena on tukea Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella tehtävää elintapasairauksiin, mukaan lukien sydän- ja verisuonisairaudet, ikääntymiseen ja muistisairauksiin liittyvää tutkimusta ja opetusta. Lahjoitus muodostaa peruspääoman lahjoittajan mukaan nimettävän Helena Piispa-Perälän rahaston, josta myönnetään vuosittain apurahoja tieteellistä tutkimusta tekeville tutkijoille, opettajille ja opiskelijoille.

Piispa-Perälä kertoo haluavansa tukea yliopistoa, koska sillä on suuri merkitys ympäröivälle alueelle. – Yliopisto on edellytys maakunnan ja koko Itä-Suomen kehittymiselle ja elinvoimaisena pysymiselle. Täältä valmistuneista saadaan alueelle osaavaa työvoimaa.

– Tämä alue on antanut minulle paljon ja siksi haluan vuorostani antaa takaisin, toteaa Piispa-Perälä, joka on myös aiemmin tukenut merkittävästi yliopiston varainhankintakampanjaa.

Sipoossa syntynyt Piispa-Perälä muutti Kuopioon vuonna 1986 ja hänet tunnetaan teknisten kankaiden valmistajan, kuopiolaisen Scantarpin, ja sen edeltäjän Protanin entisenä toimitusjohtajana. Hän on myös Scantarpin entinen pääosakas. – Toimitusjohtajana totesin, miten tärkeä yliopiston läsnäolo oli yrityksen rekrytointien kannalta, kun perheenjäsenille löytyi täältä opiskelupaikkoja. Yliopiston laboratorioissa meillä oli mahdollisuus myös testauttaa materiaalejamme.

Piispa-Perälä kertoo, että tukikohteeksi valikoitui terveyteen liittyvä tutkimus ja opetus, koska suvussa on sairastettu sekä muistisairauksia että sydän- ja verisuonitauteja. – Ja Itä-Suomessahan sairastavuus on suurta, hän lisää.

–  Lahjoitusrahaston kohteet määriteltiin melko laajasti, koska tarpeet voivat jo 10–20 vuoden aikana muuttua, Piispa-Perälä toteaa.

Hänen mukaansa Itä-Suomen yliopistossa osataan hyvin ennakoida tulevaisuuden tarpeita. – Tämä on edistyksellinen, kehittyvä yliopisto, joka on menestynyt hyvin myös kansainvälisissä vertailuissa.

Piispa-Perälä toivoo, että lahjoitus kannustaa myös muita tukemaan yliopiston toimintaa.

Petri Rintamäki, säätiön asiamies, +358 50 575 9957, petri.rintamaki (at) uef.fi