Puutukkeja

Karelia Symposiumissa tutustutaan puurakentamisen haasteisiin ja ratkaisuihin

Itä-Suomen yliopisto ja Teollisuusneuvos Heikki Väänäsen rahasto järjestävät huhtikuun lopussa neljännen Karelia Symposiumin teemalla “Puurakentaminen: nopeammin, korkeammalle, kevyemmin”.

Symposiumin avaa europarlamentaarikko Henna Virkkunen, ja kutsuvierasluentojen aiheina ovat muun muassa rakentamisen ympäristövaikutusten vähentäminen, puun edut ja haasteet rakennusmateriaalina, sekä hybridiratkaisujen ja digitalisaation mahdollisuudet rakenneratkaisuissa. Symposiumiin on ilmoittautunut lähes sata osallistujaa, jotka edustavat yli kymmentä maata.

- Neljäs Karelia Symposium jatkaa Itä-Suomen yliopiston avointa puuntutkimuksesta kertomisen perinnettä. Puuosaamisen merkitys on biotalouskeskustelun myötä kokenut renessanssin, osaajille on kysyntää. Odotamme tästä Symposiumista avauksia laadukkaan ja terveellisen rakentamisen kehitykseen sekä rakentamisen materiaalien välisen vastakkainasettelun lientymistä, kertoo puumateriaalitieteen professori Henrik Heräjärvi.

- Tämän vuoden ohjelmassa erityisen huomion ansaitsevat ympäristöministeriön puurakentamispromoottori Petri Heinon ja Betoniteollisuus ry:n toimitusjohtaja Jussi Mattilan heittäytymiset pois mukavuusalueiltaan: Heino pohtii puurakentamisen heikkouksia ja Mattila mahdollisuuksia. Odotan puheenvuoroista piristäviä ideoita yhteistyölle.

- Tavoitteenamme on antaa kuulijoille puurakentamisesta realistinen kuva ongelmia kaunistelematta, mutta ratkaisuhakuisesti. Päivän ohjelmaan kuuluu myös Teknologiateollisuus ry:n johtaja Kimmo Järvisen vetämä paneelikeskustelu. Paneelin tavoitteena on pohtia rakennusmateriaalien välisen vastakkainasettelun kipukohtia ja ratkaisuvaihtoehtoja.

Symposiumissa kuullaan myös Itä-Suomen yliopiston tohtori- ja maisteriopiskelijoiden ajankohtaisista puumateriaalitieteen tutkimuksista, ja päivän lopuksi julkistetaan Teollisuusneuvos Heikki Väänäsen rahaston vuoden 2018 apurahat Itä-Suomen yliopistossa tehtävään puutieteelliseen tutkimukseen.

- Itä-Suomen yliopistossa on huikeat perinteet puuntutkimuksessa. Tulevaisuudessakin teemme parhaamme, jotta pystymme tuottamaan yritysten tarpeita vastaavaa ja tieteelliset vaatimukset täyttävää tietoa, sekä kehittämään osaamistamme puualan parhaaksi, sanoo Heräjärvi.

Lisätietoja: Puumateriaalitieteen professori Henrik Heräjärvi, p. 050 465 8223, henrik.herajarvi (a) uef.fi

Karelia Symposium http://www.uef.fi/fi/web/karelia-symposium