UEFin liput.

Itä-Suomen yliopistoon 182 lisäaloituspaikkaa

Itä-Suomen yliopisto lisää 182 aloituspaikkaa syksyllä alkaviin koulutuksiin. Aloituspaikkojen lisäys toteutetaan ottamalla suunniteltua enemmän opiskelijoita käynnissä olevissa valinnoissa.

– Yliopisto saa lisäaloituspaikkoihin vuosittain noin miljoonan euron rahoituksen valtion neljännestä lisätalousarviosta. Olemme iloisia tästä merkittävästä panostuksesta koulutukseen ja mielellämme tarjoamme yhä useammalle nuorelle mahdollisuuden yliopisto-opintoihin, akateeminen rehtori Tapio Määttä sanoo.

Määtän mukaan lisäaloituspaikat on kohdennettu erityisesti aloille, jotka ovat vetovoimaisia ja joilta työllistytään hyvin. Aloituspaikkoja lisätään lähes 40 hakukohteeseen.

– Eniten aloituspaikkoja lisätään tietojenkäsittelytieteeseen, johon tulee 21 paikan lisäys. Kauppatieteeseen tulee 18 paikan lisäys, opettajankoulutuksen eri hakukohteisiin yhteensä 17 paikan lisäys ja sosiaalityöhön 12 paikan lisäys. 10 paikkaa lisätään oikeustieteeseen, kulttuurintutkimukseen, läntiseen teologiaan sekä maantieteeseen ja ympäristöpolitiikkaan, Määttä sanoo.

Opiskelijat valitaan lisäpaikoille pääsääntöisesti valintakoeväylällä. Joissakin hakukohteissa valinta tehdään vain todistusvalintakiintiössä ja joissakin hakukohteissa käytetään molempia väyliä.

Itä-Suomen yliopistoon valitaan aloituspaikkojen lisäyksen jälkeen yhteensä 2 455 opiskelijaa. Hakijoita on 24 000. Kevään yhteishaun tulokset julkaistaan viimeistään 15.7.

Aloituspaikkalisäykset hakukohteittain

Lisätietoja: akateeminen rehtori Tapio Määttä, p. 050 575 1589