Itä-Suomen yliopiston englanninkieliset maisteriohjelmat vetovoimaisia

Haku Itä-Suomen yliopiston englanninkielisiin maisteriohjelmiin päättyi keskiviikkona 22.1.2020. Yliopiston 21 maisteriohjelmaan haki yhteensä 1905 hakijaa ympäri maailmaa.

Suosituimpia ohjelmia olivat International Business and Sales Management (273 hakijaa), Information Technology (254 hakijaa) ja Public Health (251 hakijaa). Viime vuoteen verrattuna hakijoiden määrä kasvoi 12 ohjelmassa. Suhteellisesti eniten hakijamääriään kasvattivat European Forestry ja Medical Physics -ohjelmat.

Vuonna 2019 Itä-Suomen yliopiston englanninkielisiin maisteriohjelmiin oli saman verran hakijoita (1905) kuin tänä vuonna. Vuonna 2018 hakijamäärä oli 1343.

Akateeminen rehtori Tapio Määttä toteaa yliopiston onnistuneen rakentamaan vetovoimaisia maisteriohjelmia.

– Olemme myös panostaneet aivan uudella tavalla maisteriohjelmien markkinointiin. Uusina keinoina markkinoinnissa on käytetty muun muassa agenttiyrityksiä, jotka markkinoivat kotimaissaan yliopistoja kansainvälisistä opiskelumahdollisuuksista kiinnostuneille. Verkkosivuilla pilotoimme koulutetun chatbot-robotin käyttöä, Määttä kertoo.

Määtän mukaan yliopisto hakee kasvua jatkossa erityisesti Aasiasta, jossa suomalainen laadukas koulutus kiinnostaa, ja jonne suunnattu markkinointi on osoittautunut tuloksekkaaksi. Hakijamäärä Kiinasta lähes tuplaantui edellisvuoteen verrattuna ja kasvoi 39 hakijasta 75 hakijaan. Intialaisten hakijoiden määrä kasvoi tätäkin voimakkaammin, 63 hakijasta 139 hakijaan. Määrällisesti eniten hakemuksia vastaanotettiin Pakistanista, Nigeriasta ja Bangladeshista. Noin 88 prosenttia hakijoista oli EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta. Viime vuonna hakijoista noin 86 prosenttia oli EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta.

Research Chemists -ohjelman hakijamäärä kasvoi viime vuodesta yli viidenneksen, ja hakijoita oli tänä vuonna 130. Ohjelman johtaja, professori Mika Suvanto Itä-Suomen yliopiston kemian laitokselta kertoo kansainvälisten opiskelijoiden olleen 10 vuoden ajan osa kemian laitoksen toimintaa ja pitää positiivisia vaikutuksia merkittävinä.

– Maisterivaiheen koulutus kokoaa kotimaiset ja kansainväliset opiskelijat yhteen ja antaa kaikille erinomaisen lähtökohdan toimia kansainvälisessä ympäristössä. Tämä on selkeä lisäarvo muun muassa työelävalmiuksien muodossa, niin kotimaisille kuin kansainvälisille opiskelijoille. Kansainvälinen koulutus tuottaa tieteellisen tutkimuksen ja elinkeinoelämän kannalta merkittävän osaajaresurssin niin kemiassa kuin luonnontieteissä yleisemminkin. Tämän osaajapoolin tarve korostuu tulevaisuudessa entisestään.

Yhteensä 213 ulkomaalaista suoritti maisterintutkinnon Itä-Suomen yliopistossa vuonna 2019.

– Ulkomaalaisten suorittamien maisterintutkintojen osuus kaikista yliopiston maisteritutkinnoista oli 13 prosenttia. Erityisesti luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnan englanninkieliset maisteriohjelmat ovat menestyneet hyvin: tiedekunnan kaikista maistereista viime vuonna 38 prosenttia oli ulkomaalaisia, Määttä kertoo.

Lisätietoja: Akateeminen rehtori Tapio Määttä, +358 50 575 1589, tapio.maatta(at)uef.fi