UEF liput lipputangoissa

Itä-Suomen yliopisto syventää suomalais-kazakstanilaista koulutusyhteistyötä

Itä-Suomen yliopiston ja Kazakstanin kansallisen maatalousyliopiston yhteinen vihreään bioteknologiaan ja ruokaturvaan keskittyvä yhteinen maisteriohjelma saa jatkoa. Ohjelma toteutetaan jälleen vuosina 2018–2020. Sopimuksen ohjelman toteuttamisesta allekirjoittivat rehtori Jukka Mönkkkönen ja hänen kazakstanilainen vastinparinsa rehtori Espolov Tlektes Isabaevich Helsingissä 16.10.2018. Allekirjoitustilaisuus oli osa Kazakstanin ja Suomen välistä kauppasuhdetapahtumaa, joka järjestettiin Kazakstanin presidentti Nursultan Nazarbayev virallisen Suomen vierailun yhteydessä. Itä-Suomen yliopisto ja Kazakstanin kansallinen maatalousyliopisto allekirjoittivat myös tohtorikoulutusta koskevan yhteistyösopimuksen. Sopimuksen myötä kazakstanilaisille tohtoriopiskelijoille avautuu mahdollisuus suorittaa molempien yliopistojen myöntämä kaksoistutkinto.

Yliopistojen välinen yhteistyö alkoi jo vuonna 2012. Ensimmäinen yhteinen vihreään bioteknologiaan ja ruokaturvaan keskittyvä maisteriohjelma toteutettiin vuonna 2014–2016, ja ohjelmasta valmistuneet opiskelijat ovat sijoittuneet työelämään Kazakstaniin valtiolliselle sektorille ja tutkimuksen piiriin.

Haku nyt alkavaan ohjelmaan aukeaa marraskuussa, ja ohjelmaan otetaan kaikkiaan 20 opiskelijaa Itä-Suomen yliopiston ympäristö- ja biotieteiden laitokselle. Opiskelijat suorittavat ensimmäisen vuoden opintonsa Kazakstanissa ja toisen vuoden opintonsa Kuopiossa.

Yliopistojen välinen yhteistyö näkyy myös opettajavaihdossa. Joka vuosi keskimäärin viisi Itä-Suomen yliopiston professoria vierailee Kazakstanin kansallisessa maatalousyliopistossa Kazakstanin valtion myöntämän liikkuvuusrahoituksen turvin. Yliopistoille on lisäksi myönnetty Erasmus+-rahoitusta yliopistojen väliseen opetushenkilöstön liikkuvuuteen.

Yhteistyö laajenee myös alueellisesti Keski-Aasiassa

Itä-Suomen yliopisto ja Kazakstanin kansallinen maatalousyliopisto tekevät myös alueellista yhteistyötä Keski-Aasiassa. Yliopistot esimerkiksi tekevät tiivistä yhteistyötä Kirgisian kansallisen maatalousyliopiston kanssa ja ovat järjestäneet opiskelijoille suunnatun seminaarin, johon osallistui opiskelijoita kaikista kolmesta yliopistosta. Itä-Suomen yliopistolla ja Kirgisian kansallisella maatalousyliopistolla on lisäksi yhteinen FishEDU-hanke, joka pyrkii rakentamaan kalatalouteen liittyvää kapasiteettia Kirgisian tasavallassa Suomen ulkoministeriön myöntämän rahoituksen turvin. Kazakstanin kansallinen maatalousyliopisto on osallistunut hankkeeseen neuvoa antavassa roolissa.  Kirgisian kansallisen maatalousyliopiston vararehtori Irgashev Almazbek Shukurbaevich vieraili Itä-Suomen yliopistossa syyskuussa, jolloin hän tapasi yliopiston akateemisen rehtorin Harri Siiskosen ja dekaani Jukka Jurvelinin. Tutkimusvierailun aikana kumppanit toivat ilmi halukkuutensa vahvistaa yhteistyötä Keski-Aasiassa toimivien oppilaitosten kanssa etenkin veteen ja ruokaturvaan liittyvissä teemoissa.

Yliopistojen väliset vahvat kumppanuudet sekä selkeät suuntaviivat ja toimintasuunnitelmat ovat ehdottoman tärkeitä, kun etsitään ratkaisuja maailmanlaajuisiin haasteisiin, kuten vesi- ja ruokaturvan parantamiseen, laadukkaan koulutuksen kehittämiseen ja kansanterveyden edistämiseen. Näihin teemoihin tarttuminen edistää Agenda 2030:ssa määriteltyjen kestävän kehityksen tavoitteita, kuten nälän poistamista ja laadukkaan koulutuksen kehittämistä.

Dekaani, professori Jukka Jurvelin, puh. +358 40 353 9282; jukka.jurvelin(at)uef.fi

Koulutusvientisuunnittelija Roseanna Avento, puh. +358 40 3553828; roseanna.avento(at)uef.fi