UEF liput lipputangoissa

Itä-Suomen yliopisto mukana rakentamassa Euroopan laajuisesti toimivaa yliopistoa

Nuorten eurooppalaisten yliopistojen liittouma Young Universities for the Future of Europe (YUFE) esittäytyi EU:n Eurooppa-yliopistoaloitteen käynnistystapahtumassa Brysselissä 7. lokakuuta. Itä-Suomen yliopisto on yksi YUFE-liittouman kahdeksasta kumppanikorkeakoulusta. Itä-Suomen yliopistoa tapahtumassa edusti akateeminen rehtori Harri Siiskonen.

YUFE on yksi 17 eurooppalaisesta yliopistoliittoumasta, joille Euroopan komissio on myöntänyt rahoitusta ensimmäisten Euroopan laajuisesti toimivien yliopistomallien kehittämiseen ja toteuttamiseen.

Opiskelumahdollisuuksia kaikkialla Euroopassa

YUFE-liittouman kehittämä Euroopan laajuisesti toimiva yliopisto tarjoaa tulevaisuudessa opiskelijoille mahdollisuuden valita opintoja kaikkien kahdeksan YUFE-yliopiston tarjonnasta. YUFE-opiskelijakortti mahdollistaa opiskelijoille pääsyn liittouman yliopistojen kaikkiin järjestelmiin ja tiloihin. YUFE-yliopistoissa opinto-ohjelmien virallinen kieli on englanti, mutta opiskelijoita kannustetaan ja tuetaan opiskelemaan isäntämaansa kieltä. Suoritetuista opinnoista saa eurooppalaisen tutkintotodistuksen, joka tunnustetaan kaikkialla Euroopassa. Eurooppalaisella tutkintotodistuksella voi osoittaa ansioitumista paitsi akateemisissa opinnoissa, myös kansainvälistymisessä, kieliopinnoissa, ammatillisessa kehittymisessä ja vapaaehtoistyössä. YUFEn toiminnassa otetaan huomioon alueelliset erityispiirteet. Esimerkiksi opintoihin liittyvän harjoittelun tiimoilta jokainen yliopisto tekee yhteistyötä paikallisten viranomaisten, liike-elämän ja muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteena on löytää ratkaisuja alueellisesti tärkeisiin haasteisiin.

Sosiaalinen vastuu vahvasti mukana

– YUFE-liittouma perustuu sosiaalisen vastuun periaatteeseen ja ennen kaikkea siihen, että opiskelijat ovat kaiken tekemisemme keskiössä. Opiskelijoilla on ollut ja tulee aina olemaan tärkeä rooli: he ovat mukana tässä Euroopan laajuisesti toimivan yliopiston hallintoelimissä ja yhteisessä rakentamisessa, toteaa YUFE-liittouman toimitusjohtajaksi vastikään nimitetty Daniela Trani. Kaikkiaan opiskelijaedustajia on 30.

– Ensi vuonna pyrimme käynnistämään ensimmäiset pilottiohjelmat, joiden kautta erilaisista taustoista tulevat opiskelijat pääsevät suorittamaan opintoja kaikkiaan kymmenessä kumppanikorkeakoulussamme ja yhteistyöyliopistossamme. Lisäksi opiskelijat pääsevät tutustumaan YUFE-yliopistojen kotikaupunkien ja -alueiden kieleen, kulttuuriin ja asukkaisiin. Toinen keskeinen tekijä on valmistuneiden työllistettävyys. Yhteistyöllä julkisen ja yksityisen sektorin kanssa varmistamme, että YUFE-yliopistojen opiskelijat saavat työmarkkinoiden tarpeisiin räätälöityjä taitoja, mikä tekee heistä erittäin työllistettäviä ammattilaisia kaikkialla Euroopassa, Trani jatkaa.

Itä-Suomen yliopiston lisäksi YUFE-liittoumassa ovat mukana Maastrichtin yliopisto Hollannista, joka toimii koordinaattorina, Antwerpenin yliopisto Belgiasta, Bremenin yliopisto Saksasta, Carlos III Madrid -yliopisto Espanjasta, Essexin yliopisto Isosta-Britanniasta, Kyproksen yliopisto ja Rooman Tor Vergata -yliopisto Italiasta. Lisäksi yhteistyökumppaneina ovat Rijekan yliopisto Kroatiasta, Nicolaus Copernicus -yliopisto Puolasta, koulutuksen arviointipalveluja tarjoava ETS Global, eurooppalaisten yrittäjien liitto European Entrepreneurs CEA-PME, turvapaikanhakijoiden koulutusta edistävä Kiron Open Higher Education for Refugees sekä Adecco Group.

Kristiina Väänänen, Itä-Suomen yliopisto

Kansainvälisten asioiden kehittämispäällikkö / YUFE-koordinaattori