UEF liput lipputangoissa

Itä-Suomen yliopisto järjestää valintakokeet etäyhteyksillä ja muilla vaihtoehtoisilla tavoilla – valintakokeisiin osallistujat saavat tiedon muutoksista sähköpostilla

Itä-Suomen yliopisto on aloittanut kevään valintakokeiden uudelleen järjestelyt poikkeusoloissa. Osa kevään ensimmäisistä valintakokeista huhtikuussa on jo päätetty järjestää etäyhteyksiä hyödyntämällä. Filosofisen tiedekunnan opettajankoulutuksen sisäiset sivuainevalinnat ja kelpoisuusopintojen valinnat 16.–29.4. toteutetaan alkuperäisessä aikataulussa etäyhteyksin. Valintakokeeseen osallistujat ovat saaneet tiedon muutoksesta ja ohjeet kokeeseen osallistumisesta sähköpostilla.

Itä-Suomen yliopiston oli tarkoitus järjestää huhti-, touko- ja kesäkuun aikana yhteensä 42 valintakoetilaisuutta. Hakukohteisiin on noin 20 000 hakijaa Joensuun ja Kuopion kampuksille.

Yliopistot ovat tänään yhdessä linjanneet, että fyysisten valintakokeiden järjestäminen turvallisesti ei ole koronaepidemian vuoksi pääsääntöisesti mahdollista (Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry:n tiedote 9.4.2020). Yliopistot ovat päättäneet korvata osanottajamääriltään suuret valintakokeet vaihtoehtoisilla valintatavoilla.

– Itä-Suomen yliopiston mahdollisesti organisoimat pienet valintakokeet järjestetään siten, että samassa tilassa on samanaikaisesti korkeintaan 10 henkilöä, akateeminen rehtori Tapio Määttä linjaa.

Yliopistojen tiloissa järjestettäväksi suunniteltujen valintakokeiden sijasta opiskelijoita otetaan suunniteltua laajemmin todistusvalinnoilla. Fyysisten valintakokeiden tilalle kehitetään myös digitaalisia valintamenettelyjä.

– Itä-Suomen yliopisto tulee valintakokeiden uudelleenjärjestelyn vuoksi myös laajentamaan merkittävästi avoimen yliopiston väylää siten, että opinnot avoimessa yliopistossa voi aloittaa osin jo kesällä, Tapio Määttä kertoo.

Yliopistot tiedottavat eri hakukohteiden valintajärjestelyistä sitä mukaa kun ratkaisuja tehdään. Kaikki valintaperusteiden muutoksia koskevat päätökset tehdään ja niistä tiedotetaan 30.4. mennessä. Tieto valintakoejärjestelyistä lähetetään valintakokeisiin osallistuville sähköpostitse. Kaikkia hakukohteita koskeva tieto kootaan yliopiston haeyliopistoon.fi -verkkosivustolle osoitteeseen https://haeyliopistoon.fi/valinnat-2020-muutokset/

Kysymyksiä valintoihin ja niiden toteuttamiseen liittyen voi lähettää osoitteeseen: valintakokeet2020 (at) uef.fi

Akateeminen rehtori Tapio Määttä, p. 050 575 1589, tapio.maatta (at) uef.fi